A/B test driven Systems Engineering
Diarienummer | |
Koordinator | Volvo Personvagnar AB - Volvo Cars |
Bidrag från Vinnova | 6 550 000 kronor |
Projektets löptid | oktober 2019 - oktober 2023 |
Status | Pågående |
Utlysning | Elektronik, mjukvara och kommunikation - FFI |
Syfte och mål
Höstens mål är att göra en studie (vetenskaplig artikel) på VCC om vilka faktorer och kulturer som hindrar införande av A/B-test samt att dra igång A/B-testpilot nummer ett på "climate control". Zenuity och VGTT har liknande mål, men begränsat till datainsamling och upplärning.
Förväntade effekter och resultat
Vi förväntar oss ett publicerbart första paper från Aita (PhD-student) i början av nästa år, samt en pilot på VCC som är igång. Detta betyder att vi har ca 10 bilar ägda av företaget där ett team på klimat aktivt lyssnar på hur dessa 10 (anställda) kunder använder klimatsystemet samt att samma team förberder de första riktiga experimenten, dvs att genomföra experiment att uppdatera mjukvara i några utvalda bilar och utvärdera data. Vi förväntar oss också en ny politisk diskussion på VCC, Zenuity och VGTT om metoden. VGTT och Zenuity skall vid samma tid också ha datainsamling direkt till team
Planerat upplägg och genomförande
VCCs pilot är fn utvald men ännu inte startad. Planen är att inleda med en intern workshop där forskare samt utvalt team och kringpersonal deltar, där vi förklarar metoden och dess beroenden och arbetspaket. Samtidigt drivs de arbetspaket intent på VCC för att göra uppkopplingen, WICE, i bilarna kompatibel med A/B-test (flexibel datainsamling samt möjlighet till uppladdning av ny mjukvara till bilar i fält). Zenuity och VGTT genomför liknande arbete. Vi planerar projektets första gemensamma workshop till början av december.