5G as enabler for Cybersecure Connected Vehicles 5GCCV
Diarienummer | |
Koordinator | AstaZero AB |
Bidrag från Vinnova | 6 030 000 kronor |
Projektets löptid | maj 2023 - augusti 2025 |
Status | Pågående |
Utlysning | Avancerad digitalisering - Möjliggörande tekniker |
Ansökningsomgång | Avancerad och innovativ digitalisering 2023 - första utlysning |
Viktiga resultat som projektet gav
Projektet gav i stort sett de resultat som planerades. De centrala målen för projektet, att undersöka implementering av UNECE R155, genomföra riskbedömningar, utveckla förslag på cybersäkerhetsavtal mellan fordons- och mobilnätsoperatörer, samt att genomföra övningar för incidenthantering, uppnåddes. Projektet resulterade även i insikter om organisatoriska ansvar, incidenthanteringsförmåga och tekniska krav i en 5G-baserad transportmiljö.
Långsiktiga effekter som förväntas
Projektet förväntas ge flera långsiktiga effekter som stärker både svensk och europeisk förmåga att hantera cybersäkerhet inom det uppkopplade och automatiserade transportsystemet. De viktigaste effekterna inkluderar: • Ökad cybersäkerhetskompetens inom transportsektorn • Stöd för implementering av nya regulatoriska krav • Förbättrad samverkan mellan aktörer i ekosystemet • Stärkt innovationsförmåga kring säkra 5G-lösningar • Underlag för vidarepolicyutveckling
Upplägg och genomförande
Projektet genomfördes som ett samarbete mellan industri- och forskningsaktörer med kompletterande roller, där AstaZero, Einride, Ericsson, RISE och Telia tillsammans utförde praktiska och analytiska moment för att adressera cybersäkerhetsutmaningar inom uppkopplade och automatiserade fordon. Projektet byggde på en kombination av litteraturstudier, regulatorisk analys, praktiska tester och gemensamma workshops, vilket säkerställde både djup teknisk förankring och praktisk tillämpbarhet.