10 Steps to Mars
Diarienummer | |
Koordinator | POMMINE AB |
Bidrag från Vinnova | 300 000 kronor |
Projektets löptid | juni 2020 - mars 2021 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Innovativa Startups |
Ansökningsomgång | Innovativa Startups steg 1 våren 2020 |
Viktiga resultat som projektet gav
Projektets tre pelare var att växa i storlek, testa vår produkt och erhålla kunskap. Vi gjorde vårt varumärke känt genom att tillverka och testa olika kreativa lösningar på olika social media, artiklar i media och genom att förfina vår hemsidas SEO. Kvantitativa och kvalitativa användartester gav oss kunskap nog att producera och ge ut en ny version av appen i November, samt idéer för att utveckla vår affärsmodell. Vinnova gav oss även kredibilitet och öppnade dörrar för samtal med investerare.
Långsiktiga effekter som förväntas
Med projektet 10 Steps to Mars lyckades vi; Attrahera 700+ nya användare. Erhålla 1000+ insikter från användare Släppa en ny version av appen utifrån användarnas återkoppling Växa vårt varumärke. Erhålla kunskap om vilka sociala medier som fungerar bäst för oss. Vinna kredibilitet inför bransch och investerare Erhålla kunskap om hur vi kan utveckla vår affärsmodell samt nycklar för hur en framtida affärsstrategi kan se ut.
Upplägg och genomförande
Vi följde vår plan, men var tvungna att justera delar av den på grund av Covid 19. Ursprungliga planen var att resa och utföra kvalitativa användartester på plats, men istället utförde vi intervjuer och tester digitalt. Vi justerade även vår varumärkesstrategi. På grund av Covid 19 och valet i USA blev vår synlighet i media lägre än vi räknat med. Vi justerade (i enighet med Vinnova) en del av vår budget för att förbättra vår hemsidas SEO-rankning. Detta resulterade i att vi attraherade nya användare.