Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Våra e-tjänster för ansökningar, projekt och bedömningar stänger torsdagen den 25 april kl 16:30 för systemuppdateringar. De beräknas öppna igen senast fredagen den 26 april kl 8:00.

Civilsamhällets innovativa lösningar för ett hållbart samhälle

Med utlysningen vill vi ge utrymme för civilsamhällets (inklusive sociala företag) innovativa lösningar att i tvärsektoriell samverkan bidra till en hållbar och jämlik samhällsutveckling.

Erbjudandet i korthet

Vad kan ni söka för?

Att, i tvärsektoriell samverkan, etablera, samskapa eller vidareutveckla civilsamhällets (inklusive sociala företag) innovativa lösningar för social hållbarhet och därmed främja långsiktiga samverkansstrukturer mellan sektorer.

Vem kan söka?

Civilsamhällesorganisation (inklusive sociala företag) i samverkan med minst en ytterligare part från en annan sektor såsom offentlig- eller privat. Civilsamhällesorganisationen är koordinator. Endast juridiska personer kan vara projektparter.

Hur mycket kan ni söka?

Det går att söka bidrag med 1-2,5 miljoner kronor per projekt med projektlängd max 24 månader. Vinnovas bidrag kommer att uppgå till högst 80 procent av projektets totala stödberättigande kostnader.

Vad handlar erbjudandet om?

Etablerade och fördjupade partnerskap är avgörande för innovationsfrämjande och skalbara arbetssätt, modeller och lösningar. Det i sin tur är avgörande för ett hållbart samhälle för att nå målen i Agenda 2030.  

Ett nytt arbetsområde på Vinnova, Transformativ offentlig sektor och civilsamhälle, har under 2021 börjat ta form. Syftet är att stärka organisationernas innovationsförmåga och möjlighet att samverka för systeminnovation.  

Flertalet av de utmaningar som finns inom samhället idag är inte begränsade till en sektor eller en viss typ av aktörsgrupp. För att lösa komplexa samhällsutmaningar och genomförandet av Agenda 2030 krävs samverkan över sektorer.

Vad vill vi åstadkomma?

Med denna utlysning vill vi stärka civilsamhällets förutsättningar till att samskapa, etablera eller vidareutveckla innovativa lösningar i tvärsektoriell samverkan. Vi vill också stärka organisationernas förmåga till att skapa långsiktig samverkan och partnerskap för att kunna skala och genomföra lösningarna.

Det är ni som söker i utlysningen som definierar samhällsutmaningen, beskriver er innovation och vilka aktörer som tillsammans måste vara med och samverka för att lyckas utveckla, införa och sprida den. Vi vill stötta att nya lösningar tas fram, och skapa förutsättningar för att de på sikt ska kunna bidra till att förändra strukturer och hela system.

Läs presentationen från informationsmötet

Följande presentation användes på informationsmötet den 29 april för att förklara erbjudandet.

Informationsmöte om utlysningen civilsamhällets innovativa lösningar för ett hållbart samhälle.pdf

 

Viktiga datum

Delta gärna på vårt informationsmöte. Där berättar vi om erbjudandet och om ansökningsprocessen och du har chans att ställa frågor.

  • Så här ansöker ni

    För att söka finansiering behöver ni logga in och fylla i ett ansökningsformulär i vår portal, Intressentportalen. Formuläret innehåller frågor om projektet, projektparter och budget.

    Ladda ner mallar och bilagor

    Här kan ni ladda ned mallar för de bilagor som ni behöver bifoga i ansökan, till exempel CV-mall eller projektbeskrivningsmall.

    Påbörja ansökan i god tid

    Tänk på att det tar tid att göra en ansökan. Att fylla i alla mallar kan ta flera dagar, eftersom de bygger på analyser ni ska göra. Börja därför ansökan i god tid. Ni kan börja fylla i uppgifter, spara och fortsätta vid ett senare tillfälle.

    När ansökan är färdig markerar ni den som klar. Ni kan när som helst låsa upp ansökan och göra ändringar, ända fram till sista ansökningsdag. Om ni låser upp ansökan, måste ni sedan klarmarkera den för att den ska registreras när utlysningen stänger. 

    Detta händer när utlysningen stängt

    När er ansökan registrerats mejlar vi en bekräftelse till den som står för användarkontot samt till projektledaren och firmatecknaren. Detta kan ta några timmar efter att utlysningen stängt.

    När utlysningen stängt kan ni inte ändra eller fylla i några nya uppgifter. Då kan ni bara komplettera er ansökan om vi ber om det.

    Vem kan läsa er ansökan?

    Ansökningar som lämnas in till oss blir allmänna handlingar. Men vi lämnar inte ut uppgifter om verksamheten, uppfinningar eller forskningsresultat om det kan antas att någon lider ekonomisk skada om uppgifterna visas.

    Det innebär att vi måste lämna ut handlingarna om någon efterfrågar dem. Men vi sekretessbelägger den information som vi bedömer skulle kunna innebära ekonomisk skada om den lämnas ut.

    Så hanterar vi allmänna handlingar och sekretess

    Frågor?

    Om ni har frågor är ni välkomna att kontakta någon av oss.

    Sara Hugosson

    Utlysningsansvarig

    +46 8 473 30 45

    Åsa Finth

    Administrativa frågor

    +46 8 473 31 21

    Teknisk support

    Tekniska frågor om e-tjänsterna

    Finansierade projekt

    Diarienummer 2021-01584

    Statistik för sidan