Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Etablering av program inom Impact Innovation – finansiering av programkontor

Utlysningstext för erbjudandet

  • Detta är ett erbjudande om finansiering inom Energimyndighetens, Formas och Vinnovas gemensamma satsning Impact Innovation.

    Impact Innovation är en långsiktig kraftsamling där aktörer från näringsliv, akademi, offentlig sektor och civilsamhälle går samman för att möta vår tids samhällsutmaningar. Att bidra till att lösa dem förutsätter ambitiösa mål och policyutveckling, starka internationella samarbeten och innovation i form av nya eller förbättrade teknologier, affärsmodeller, försörjnings- och värdekedjor samt förändrade konsumtionsmönster.

    Detta kräver stora omställningar genom hela samhället som kommer beröra oss alla. Impact Innovation är ett erbjudande till aktörer i samhället att vara med och driva detta omställningsarbete.

    Satsningen utgår från tre övergripande samhällsutmaningar:

    • God och jämlik hälsa.
    • Attraktiva och välfungerande samhällen.
    • Produktion, konsumtion och värdekedjor inom planetens gränser.

    Inom detta erbjudande avser Energimyndigheten, Formas och Vinnova att finansiera etableringen av upp till fem nya aktörsdrivna program.

    Programmen ska accelerera hållbar omställning för global konkurrenskraft och samhällsnytta - i linje med Impact Innovations syfte. Ett program inom Impact Innovation ska drivas på ett öppet sätt med transparenta strukturer och processer samt vara inkluderande i den mening att de aktörer som krävs för omställningen engageras i programmet.

    Den som söker stöd ska beskriva ett programförslag som siktar på ett djärvt omställningsmål samt hur de avser organisera, kraftsamla och koordinera programinsatser för att arbeta mot målet.

    Omställningsmålet ska syfta till systeminnovation, vilket innebär att det måste adresseras utifrån flera systemperspektiv. Omställningsmålet ska vara formulerat i en så kallad mission som ska utgöra hela programmets tydliga riktning. Programmets mission och hur programmet ska arbeta mot den, ska beskrivas utförligt och utgå från en eller flera av satsningens tre utpekade samhällsutmaningar.

    Se definition av mission

    Erbjudandet möjliggör för aktörer att ansöka om statlig finansiering för att vara den drivande och mobiliserande funktionen, programkontor, för ett program i upp till tio år. Bidrag beviljas för maximalt 50 procent av varje projektparts stödberättigande kostnader. Ett rimligt intervall för sökt bidrag är cirka 5 till 10 miljoner kronor per programkontor och år.

    Ansökan ska tydligt beskriva programkontorets förmåga och plan för att engagera och knyta an relevanta aktörer för att kunna arbeta i den riktning den valda missionen ger. Ansökan ska även visa på hur omställningsarbetet ska bedrivas med avseende på de systemperspektiv som måste beaktas.

    Finansiering av programinsatser inom ramen för beviljade program inom Impact Innovation, omfattas inte av denna utlysning. För detta planerar de finansierande myndigheterna att reservera cirka 50 till 150 miljoner kronor per år och program. Beslut om sådan finansiering tas av de finansierande myndigheterna i separata processer under programmens genomförandetid.

    Programmet ska accelerera omställningen inom för Sverige strategiskt viktiga områden med bred samhällsrelevans. Det ska också interagera med för programmet relevanta satsningar och aktörer internationellt, både inom och utanför EU.

  • Världen förändras snabbt. De utmaningar vi står inför är globala, komplexa och sammanlänkade. Att bidra till att lösa dem förutsätter ambitiösa mål och policyutveckling, starka internationella samarbeten och innovation i form av nya eller förbättrade teknologier, affärsmodeller, försörjnings- och värdekedjor samt förändrade konsumtionsmönster.

    Sverige är ett av världens mest innovativa länder, och vårt näringsliv ligger i framkant inom en bredd av områden. Sverige är också ett av världens mest jämställda och jämlika länder. Vår långa tradition av att både privat och offentlig sektor investerar långsiktigt i forskning och innovation, ofta i samverkan, tjänar oss väl. Det skapar förutsättningar för att fortsätta vara ett attraktivt land för talanger, investeringar och starka internationella samarbeten.

    Därför lanserar nu Energimyndigheten, Formas och Vinnova Impact Innovation, som är Sveriges stora innovationssatsning för 2030-talet. Impact Innovation syftar till att accelerera hållbar omställning för global konkurrenskraft och samhällsnytta, i linje med hållbarhetsmålen i Agenda 2030.

    Impact Innovation blir en långsiktig kraftsamling som tar vara på aktörernas drivkrafter och samlar näringsliv, akademi, offentlig sektor och civilsamhälle.

    I linje med detta ska nya program etableras som relaterar till en eller flera av följande tre övergripande samhällsutmaningar:

    • God och jämlik hälsa.
    • Attraktiva och välfungerande samhällen.
    • Produktion, konsumtion och värdekedjor inom planetens gränser.

    Beskrivning av Mission

    Beskrivning av illustration:
    Programmen ska accelerera hållbar omställning för global konkurrenskraft och samhällsnytta. Den mission som har valts, ett djärvt omställningsmål, ska utgå från en eller fler av de tre utpekade samhällsutmaningarna. De tre samhällsutmaningarna är; god och jämlik hälsa, välfungerande och attraktiva samhällen samt produktion, konsumtion och värdekedjor inom planetens gränser. 

  • Finansieringserbjudandet riktas till aktörer som vill etablera programmets programkontor för att driva programmet mot uppsatt mission. Trovärdigheten och förmågan att mobilisera och engagera relevanta aktörer är av avgörande betydelse.

    Avgörande är också förmåga att planera och driva ett program utifrån dess riktning och målsättning, samt att de har förtroendet att nationellt representera övriga aktörer som kommer att engagera sig i genomförandet av programmet och bidra till dess mission.

    De organisationer som ingår i programkontoret måste vara projektparter. Det finns dock inget krav på antal projektparter i ett programkontor. Observera att gruppen av aktörer som är engagerade i och sätter agendan för programmet kan vara bredare än projektparterna som utgör programkontoret.

    Senast det datum som ansökan om program lämnas in förväntas aktörer ha:

    Formulerade missions, det vill säga djärva, ambitiösa, tidsbundna och mätbara mål som accelererar hållbar omställning för global konkurrenskraft och samhällsnytta.

    Kopplat till den mission som har formulerats:

    • Hypoteser om hur mål ska nås.
    • Identifierat och engagerat parter och aktörer som kommer att vara viktiga för att nå målen.
    • Analyserat hur global konkurrenskraft och attraktivitet genom hållbar utveckling ska åstadkommas genom programmet.
    • Analyserat hur internationellt samskapande ska etableras.
  • Impact Innovation består av ett antal program som ska bidra till systeminnovation i riktning mot en egenformulerad mission.

    Med mission menar vi ett omställningsmål som bara kan nås genom att flera sektorer samarbetar. En mission ska vara djärv, ambitiös, tidsbunden och mätbar. Den ska utgöra programmets övergripande och långsiktiga riktning.

    I arbetet mot vald mission kan man inom ett program behöva arbeta med olika områden. Engagemanget från de olika aktörerna som deltar i programmet kan variera mellan områdena.

    Läs mer om Vinnovas arbete med systeminnovation

    Impact Innovation utforskar och tillämpar nya metoder och verktyg för att rikta insatserna mot djärva och ambitiösa mål. Mål som adresserar komplexa och tvärdisciplinära utmaningar. Genom samskapande med internationella partners inom och utanför EU förväntas programmen skapa större effekt.

    Inom Impact Innovation kommer de finansierande myndigheterna att ha en aktiv roll. Mer information under rubriken "Finansiärernas arbete i satsningen" nedan.

    Förväntningar på program och programkontor inom Impact Innovation

    Varje program ska ledas av ett programkontor som har en drivande och mobiliserande funktion. Den organisatoriska strukturen för koordinering och ledning av programmet bör minst bestå av ett programkontor och dess styrelse.

    Programkontoret ansvarar för och hanterar programmets drift, samt koordinerar aktiviteter och programinsatser. De ser till att aktiviteterna bidrar till programmets riktning mot uppsatt mission och anpassar dem till förändringar i omvärlden. Kontinuerlig utveckling och lärande förväntas, med hjälp av uppföljning och utvärdering.

    Vi förväntar oss att programmen i Impact Innovation karaktäriseras av att både stora och små aktörer från näringsliv, akademi, offentlig sektor och civilsamhälle möts för att uppnå ett ambitiöst omställningsmål. Det innebär inte att samtliga aktörer som behövs för att uppnå omställningen måste delta i konsortiet som driver programkontoret. På grund av storlek eller organisationstyp kan vissa relevanta aktörer sakna tillräckliga personella eller ekonomiska resurser för att kunna delta som projektparter i programkontoret.

    Det är dock viktigt att programkontorens strukturer och processer utformas på ett sätt som säkerställer att alla relevanta aktörer utövar makt och inflytande över programmets inriktning och utformning.

    I fortsättningen refereras till projektparter när texten avser de organisationer som ingår i programkontoret och aktörer när texten avser den grupp av organisationer som utövar makt och inflytande över programmets inriktning och utformning.

    Se bilaga 2 för mer information om vilka förmågor programkontor och program förväntas besitta.

    Programmen ska vara kraftfulla, aktörsdrivna, öppna och inkludera de olika sektorer och discipliner som behövs för att driva systeminnovation. Det vill säga programmen adresserar omställningsmålet utifrån flera systemperspektiv. Inom Impact Innovation utgår vi från sju systemperspektiv. Se bilaga 1 för mer information.

    Programmen ska utforska och tillämpa nya metoder och verktyg och arbeta med avancerad, banbrytande forskning och innovation.

    För att nå systemförändrande resultat kommer det krävas en variation av olika insatser och aktiviteter. Det kan handla om policyutveckling, forsknings- och innovationsprojekt, forskarskolor, forsknings- och innovationsinfrastruktur, systemdemonstratorer, koppling till satsningar inom EU, erfarenhetsutbyte och samskapande med strategiska partners i samarbetsländer.

    Programmets roll i omställningen

    En förutsättning för ett program är att det redan finns rörelser och initiativ i Sverige och EU med inriktning mot den mission som satts upp. Programmet ska genom olika typer av aktiviteter och insatser bidra till och stärka andra investeringar. Programmen möjliggör därmed att de investeringar och åtgärder som enskilda aktörer var för sig är beredda att genomföra, får starkare, bredare och snabbare genomslag i samhället och näringslivet internationellt.

    Den globala aspekten

    Programmen förväntas etablera och driva sitt arbete i en internationell kontext på ett sätt som är relevant och ändamålsenligt för programmens syfte, riktning och mission. Se bilaga 3 för mer information.

    Programmen ska kontinuerligt följa och anpassa arbetssätt och deltagande aktörer efter både samhällsförändringar och en rörlig forsknings- och innovationsfront samt samhällsförändringar globalt.


    Samverkan, jämställdhet och jämlikhet

    Programmen kommer att arbeta självständigt men ska samverka med varandra och med de finansierande myndigheterna. De ska även delta i aktiviteter initierade av myndigheterna som en del av Impact Innovation. Samverkan mellan myndigheterna och programmens aktörer är en del av satsningen och en förutsättning för att bidra till syftet med Impact Innovation.

    Programmen ska visa en plan för hur de kommer att analysera och integrera jämställdhets- och jämlikhetsaspekter. Dels i genomförande av programkontorets organisering och aktiviteter, men även i arbetet att identifiera programinsatser.

    Det handlar dels om jämställd representation, hur kvinnor och män inkluderas i aktiviteter. Men även om hur jämställdhetsaspekter, såsom kön- och genusperspektiv, analyseras och integreras i genomförda aktiviteter samt programinsatser.

    Analyserna ska också innefatta ett bredare jämlikhetsperspektiv. Jämlikhetsaspekter omfattar i denna betydelse de skyddade diskrimineringsgrunderna.

    Finansiärernas arbete i satsningen

    De finansierande myndigheterna utgör en del av innovationssystemet. För att säkerställa ett effektivt genomförande kommer en kontinuerlig dialog och samarbete mellan myndigheterna och programmen vara centralt för utveckling och framtagning av programinsatser och för programutvecklingen i sin helhet. De finansierande myndigheterna kommer att etablera en funktion med syftet att stärka och accelerera hela satsningens omställningsförmåga.

    Uppföljning och utvärdering av Impact Innovation

    Uppföljning och utvärdering kommer att vara viktiga verktyg för att utveckla programmen och kontinuerligt bidra till lärande. Uppföljning och utvärdering ska stödja programkontorens systematiska arbete med utveckling och förändring under programmens gång. Uppskattningsvis kommer cirka tio procent av programkontorets resurser behöva avsättas för detta arbete.

    Det kommer bland annat innebära att programkontoren vartannat år ska sammanställa, analysera och tillgängliggöra sina resultat i Impact Innovation reports. Programmen kommer utvärderas under det femte året.

    Utvärderingen kan till exempel komma att omfatta programmens måluppfyllelse, roll och funktion, mervärden och sammantagna förmåga att bidra till systemiska förändringar för hållbar utveckling. Utvärderingen kommer även ligga till grund för beslut om fortsatt finansiering.

  • Finansieringserbjudandet riktas till aktörer som vill etablera programmets programkontor för att driva programmet mot uppsatt mission. Trovärdigheten och förmågan att mobilisera och engagera relevanta aktörer är av avgörande betydelse.

    Avgörande är också förmåga att planera och driva ett program utifrån dess riktning och målsättning, samt att de har förtroendet att nationellt representera övriga aktörer som kommer att engagera sig i genomförandet av programmet och bidra till dess mission.

    De organisationer som ingår i programkontoret måste vara projektparter. Det finns dock inget krav på antal projektparter i ett programkontor.

    Observera att gruppen av aktörer som är engagerade i och sätter agendan för programmet kan vara bredare än projektparterna som utgör programkontoret.

    Senast det datum som ansökan om program lämnas in förväntas aktörer ha:

    Formulerade missions, det vill säga djärva, ambitiösa, tidsbundna och mätbara mål som accelererar hållbar omställning för global konkurrenskraft och samhällsnytta.

    Kopplat till den mission som har formulerats:

    • Hypoteser om hur mål ska nås.
    • Identifierat och engagerat parter och aktörer som kommer att vara viktiga för att nå målen.
    • Analyserat hur global konkurrenskraft och attraktivitet genom hållbar utveckling ska åstadkommas genom programmet.
    • Analyserat hur internationellt samskapande ska etableras.
  • Beviljade ansökningar inom denna utlysning erhåller finansiellt stöd för etablering och drift av programkontor. Stödet beviljas i enlighet med GBER artikel 27, stöd till innovationskluster, i EU- kommissionens förordning nr 651/2014.

    Finansiering av andra aktiviteter som behövs för genomförandet av programmet och som inte omfattas av detta erbjudande blir aktuella i separata erbjudanden från de finansierande myndigheterna.

    Finansiering av programinsatser och projekt inom ramen för beviljade program inom Impact Innovation, omfattas inte av denna utlysning.

    Beslut om sådan finansiering tas av de finansierande myndigheterna i separata processer under programmens genomförandetid. För detta planerar de finansierande myndigheterna att reservera cirka 50 till 150 miljoner kronor per år och program, när programmen är i full gång, beroende på respektive programs storlek och ambition. För första och andra året bedöms uppstarten ske genom gradvis upptrappning av reserverad budget.

    Alla projektparter i programkontoret kan beviljas finansiering. Se avsnitt 9 för mer information. Endast juridiska personer kan vara projektparter.

    Koordinatorn ska vara svensk juridisk person med säte i Sverige. Med svensk juridisk person likställs i detta avseende utländsk organisation som har filial eller driftställe i Sverige.

    Kostnaderna i projektet, tillika programkontoret, ska kunna hänföras till filialens eller driftställets verksamhet. Notera att enskild firma eller enskild näringsidkare inte är juridiska personer.

    Finansiering av utländsk organisation, juridiska personer, utan filial eller driftställe i Sverige är möjlig men begränsad.

    Det är möjligt om samtliga av nedanstående kriterier är uppfyllda:

    1. Det kan styrkas att dessa organisationen har en unik kompetens som inte finns hos aktörer i Sverige.
    2. Organisationen är viktig för genomförandet av programkontorets aktiviteter.
    3. Det kan ske en tydlig kunskapsöverföring till aktörer i Sverige.

    Finansiering kan nekas till utländska juridiska personer även om samtliga av ovanstående kriterier anses vara uppfyllda. 

    Stödberättigande kostnader

    Vår finansiering sker genom bidrag. Bidrag till organisationer som bedriver ekonomisk verksamhet omfattas av regler om statligt stöd. Reglerna styr bland annat vilka typer av kostnader och hur stor andel av dem som får täckas genom bidrag. Vilka kostnader som är stödberättigande framgår av GBER artikel 27.

    Se regler för statligt stöd


    Storlek på bidrag för organisering och ledning av programmet.

    Bidrag beviljas för maximalt 50 procent av varje projektparts stödberättigande kostnader. Vi bedömer att ett rimligt intervall för sökt bidrag är cirka 5 till 10 miljoner kronor per programkontor och år. Erbjudandet gäller möjlighet till finansiering av programkontor i upp till tio år.

    I denna utlysning fattas beslut om de första fem åren. De finansierande myndigheterna kommer att följa upp programmens utveckling löpande enligt en bestämd uppföljningsplan.

    Finansieringsbesluten kan komma att innehålla villkor som möjliggör för myndigheterna att göra ändringar avseende bland annat finansieringen under projekttiden beroende på programmets utveckling och i dialog med respektive programkontor. Ändrade förutsättningar för programmets aktörer kan ligga till grund för ändringar.

    Beroende på programmets utveckling, vad som framkommer i den löpande uppföljningen och femårsutvärderingen kommer ytterligare en etapp på maximalt fem år att erbjudas.

  • Vi kommer endast att bedöma ansökningar som uppfyller följande formella krav:

    • Koordinator är en svensk juridisk person med säte i Sverige.
    • Projektparterna är juridiska personer.
    • Ansökan är skriven på svenska eller engelska.
    • Ansökan följer instruktioner samt använder sig av de mallar som anvisats av myndigheterna inom denna utlysning. Se avsnitt 9 för mer information. 

    Ansökningar som inte uppfyller de formella kraven kommer inte att bedömas och kommer att avvisas utan vidare motivering.

    Ansökningar som skrivs på svenska kommer att översättas till engelska eftersom bedömningen bland annat kommer att göras av internationella granskare. Det kommer inte att ges möjlighet för sökande att vare sig bidra till översättningen eller granska översättningen. Det är den engelska översättningen som kommer att ligga till grund för bedömning och beslut av ansökan.

  • Ansökningar som uppfyller de formella kraven bedöms med avseende på relevans, potential, genomförande och aktörer utifrån följande kriterier:

    Relevans
    • Hur relevant den mission som beskrivs i ansökan är i relation till Impact Innovations övergripande syfte att accelerera hållbar omställning för global konkurrenskraft och samhällsnytta.
    • Hur relevanta det föreslagna programmets insatser och aktiviteter är för att bidra till programmets mission.
    • Hur den mission som föreslås engagerar relevanta projektparter och andra aktörer som vill, kan och behövs för att bidra till att accelerera hållbar omställning. 

    Potential
    • Det föreslagna programmets potential att accelerera omställning som har goda möjligheter att ge stora effekter inom en eller flera av de tre samhällsutmaningarna.
    • Det föreslagna programmets potential att åstadkomma kraftsamling, strategisk samverkan samt hävstångseffekt för hållbar omställning, utifrån den roll som programmet vill ta i systemet och den initialt mobiliserade aktörskonstellationen.
    • Det föreslagna programmets potential att bidra till internationellt samskapande och genomslag. 

    Aktörer
    • Hur aktörers engagemang i programmet är både strategiskt och operativt, samt att deras medverkan är säkrad de två första åren.
    • Hur programkontorets trovärdighet och förmåga är att kontinuerligt mobilisera, engagera och samverka med aktörer och konstellationer regionalt, nationellt och internationellt som vill, kan och behövs för att bidra till programmet. 
    • Hur relevant beskrivningen av omgivande aktörer och miljöer nationellt och internationellt är. 

    Genomförande
    • Hur väl programkontoret arbetar med att kontinuerligt använda information och metodik för att dynamiskt anpassa programmet efter ändrade förutsättningar och behov. 
    • Hur ändamålsenligt programkontorets arbetssätt är för att identifiera och genomföra programinsatser. Här ingår en bedömning av strukturer och processer för hur aktörer utanför projektparterna utövar makt och inflytande över programmets inriktning och utformning, där så är lämpligt.
    • Hur trovärdig programmets plan för de första två årens uppfyllande av syfte och mål är i relation till tillgängliga resurser så som bemanning och budget. 
    • Hur programkontorets förmåga att utveckla och genomföra öppna, effektiva och effektfulla processer eller arbetssätt är.
    • Hur ändamålsenlig programmets plan är för att analysera och integrera jämställdhets- och jämlikhetsaspekter i genomförande av programkontorets organisering, aktiviteter och programinsatser. Det vill säga fördelning av makt och inflytande mellan kvinnor och män. 

    Hur bedömer vi?

    Bedömningen baseras på den elektroniska ansökan som har lämnats in via Vinnovas e-tjänster. Se avsnitt 9 för mer information.

    De ansökningar som uppfyller de formella kraven utvärderas gentemot bedömningskriterierna av en bedömningspanel. Bedömningspanelen består av internationella och nationella bedömare, samt interna bedömare, förordnade av Vinnova. Se mer information i avsnitt 6 och 7. 

    Bedömargruppen väljs utifrån erfarenheter inom näringsliv, offentlig verksamhet, akademi och civilsamhället, samt kunskap kopplad till en bredd av områden och branscher. Även bedömare med kompetens kring systeminnovation och missions kommer engageras.

    Bedömningen görs på det som står i ansökan inklusive bilagor. Det är därför viktigt att den innehåller nödvändig information. Se mer information i avsnitt 9.

    Den samlade utvärderingen resulterar i en rekommendation, utifrån vilken Energimyndigheten, Formas och Vinnova tillsammans avgör vilka ansökningar som ska beviljas bidrag.

    Bedömningen sker i konkurrens mellan inkomna ansökningar i några successiva steg. Varje steg syftar till att identifiera de ansökningar som går vidare till nästa steg.

    Under preliminärt november eller december kan kompletteringar komma att begäras av sökande med avseende på ansökningar som av granskarna bedöms ha tillräckligt hög kvalitet. Sökande kan också komma att kallas till intervju, under preliminärt vecka 4 och 5 januari 2024.

    Energimyndigheten, Formas och Vinnova förbehåller sig rätten att tillämpa ett portföljperspektiv inom Impact Innovation vid urvalet av ansökningar som beviljas. Ett sådant har som övergripande syfte att maximera hela satsningens totala omställningsförmåga genom bland annat en bred representation av missions, aktörer från olika sektorer och branscher samt aktörstyper, geografisk fördelning, med mera. Ett sådant portfölj-urval görs endast bland de ansökningar som bedömarna anser hålla tillräckligt hög kvalitet. 

    I ansökan finns en fråga om att analysera och ta ställning till om det finns köns- eller genusaspekter som är relevanta kopplat till det beskrivna projektet. Du hittar frågan under rubriken ”Projektuppgifter”. I denna utlysning ligger denna fråga inte till grund för bedömning. Däremot kommer relaterade frågeställningar vara en del av bedömningen av genomförandet. Se under bedömningskriterierna för mer information.

    Läs mer om Vinnovas arbete för jämställd innovation

  • Om finansieringsbeslutet

    Bidrag kommer att beviljas med stöd av artikel 27, innovationskluster, i kommissionens EU- förordning nr 651/2014.

    Myndigheternas beslut om att bevilja eller avslå en ansökan kan inte överklagas.

    Vinnova administrerar denna utlysning. Programkontor som ska finansieras och handläggas av Formas eller Energimyndigheten kommer att behöva skicka sin ansökan till anvisad myndighet för ett formellt finansieringsbeslut.

    Villkor för beviljade bidrag

    För beviljade bidrag gäller respektive myndighets villkor, beroende på vilken myndighet som kommer att finansiera och handlägga programkontoret.

    För alla som beviljas bidrag i den här utlysningen gäller dock följande myndighetsgemensamma särskilda villkor:

    • Programkontoret ska inom 3 månader efter projektstart leverera en beskrivning av programkontorets arbetsordning som specificerar roller, mandat och hur interna beslut fattas.
    • Programchef, eller representant från projektpart utsedd av programchef, ska närvara vid de arbetsmöten, konferenser och andra aktiviteter som anordnas av myndigheterna inom satsningen Impact Innovation och som syftar till utveckling av programmet, erfarenhetsutbyte och lärande.
    • Programkontoren ska tillhandahålla underlag för uppföljning och utvärdering enligt den plan som beslutas för respektive programkontor. Som en del av uppföljningen ska programkontoren vartannat år även sammanställa, analysera och tillgängliggöra sina resultat i Impact Innovation reports. Se avsnitt 4 för mer information.
    • Riktlinjerna för kommunikation som beslutas av de finansierande myndigheterna ska följas.
    • Representanter för Energimyndigheten, Formas och Vinnova har rätt att delta som adjungerade ledamöter vid programkontorets styrelsemöten. Kallelser, dagordningar och protokoll ska löpande och utan anfordran sändas till värdmyndigheten.

    Kompletterande särskilda villkor kan därutöver beslutas för enskilda programkontor.

    Om ni inte följer villkoren kan ni bli återbetalningsskyldiga. Det gäller också om ni har beviljats bidrag felaktigt eller med för högt belopp.

  • Så ansöker du

    Texten i bilagorna ska vara skriven på svenska eller engelska. Hänvisningar till information på webbsidor och liknande kommer inte att beaktas. 

    För att söka bidrag fyller du i ett webbaserat formulär i Vinnovas e-tjänst för ansökningar, som nås via www.vinnova.se.

    Där laddar du även upp nedanstående bilagor: 

    • Programbeskrivning utformad enligt mall
      Beskrivningen får maximalt omfatta 40 stående A4-sidor.
    • CV-bilaga utformad enligt mall
      Den ska innehålla relevanta CV:n för projektledaren och samtliga nyckelpersoner i programkontoret. Minst ett CV från varje projektpart. Högst en A4-sida per person.
    • ”Transition plan”- bilaga
      Högst en A4-sida, utformad enligt mall.
    • Avsiktsförklaringar
      Där de mest relevanta aktörernas strategiska och operativa engagemang och åtaganden i programmet framgår.

    Mallarna ska användas, inklusive deras bestämda rubriker, tabeller och teckenstorlek. Instruktionerna i mallarna är till för att vägleda sökande i sin beskrivning av programförslaget och ge nödvändig information för bedömning.

    Här hittar du mallarna för bilagorna

    Tänk på att det tar tid att göra en ansökan.
    Du kan börja fylla i uppgifter, spara och fortsätta vid ett senare tillfälle. När ansökan är färdig markerar du den som klar. Du kan när som helt låsa upp ansökan och göra ändringar fram till sista ansököningsdag. Klarmarkera ansökan i god tid innan erbjudandet stänger.

    När erbjudandet har stängt och ansökan registrerats hos Vinnova kommer en bekräftelse att skickas ut per e-post till dig som står för användarkontot, projektledare och firmatecknare eller prefekt. Det kan ta några timmar innan du får e-posten.

    Om du inte har fått en bekräftelse via e-post inom 24 timmar efter att erbjudandet stängt ber vi dig höra av dig.

    När ansökningstiden har gått ut kan komplettering av ansökan endast ske på begäran från Vinnova.

  • Bilaga 1 – Systeminnovation och missions

    Systeminnovation måste betraktas som en långsiktig process där många olika initiativ och projekt bidrar över tid till en omställning. Vissa av dem karaktäriseras av samverkan, andra sker i konkurrens eftersom vinnande lösningar inte kan avgöras i förhand.

    I denna process utgör de statliga medlen en liten katalyserande del som bidrar till riktningen för omställningen, konkurrenskraft, attraktivitet och hållbar utveckling.

    Utformning och genomförande av systeminnovation handlar inte om enbart FoI-finansiering även om detta självklart fortfarande utgör en viktig del av statens roll i den transformativa förändringen. Minst lika viktigt, om inte viktigare, är att iterativt över tiden mobilisera aktörer för den förändring som man vill åstadkomma; skapa former för koordinering av resurser och programinsatser; samt säkerställa att lärande om vad som fungerar och inte fungerar utvecklas, sprids och används för att navigera sig mot en systemförändring som möter den mission och vision som driver förändringsprocessen.

    I den här utlysning utgår vi från sju systemperspektiv för systeminnovation. Beroende på karaktären på utmaningen kan perspektiven ha olika innovationshöjd.

    De sju perspektiven är:

    • Lösningar som exempelvis arbetssätt, tekniker, produkter och processer.
    • Affärs- eller värdemodeller.
    • Stödjande strukturer och infrastruktur.
    • Möjliggörande policy och regelverk.
    • Kultur, värderingar och normer.
    • Internationell spetsforskning och kompetens.
    • Mobilisering och formering av gränsöverskridande aktörsnätverk. 


    Det här är vanligt förekommande arbetssätt när man arbetar med missions:

    • Ett övergripande ambitiöst mål med bred relevans för samhället som ingen enskild aktör kan ansvara för att nå, helst tidsatt och kvantifierbart.
    • Samskapande - arbetssättet bygger på ett tvärsektoriellt samarbete. 
    • Systemtänkande, förståelse för komplexa system. 
    • Behovsdrivet.
    • Designmetodik - testa, experimentera och lära.
    • En portfölj av insatser som hänger samman och tillsammans syftar till att
      förändra hela system för att kunna uppnå aktuella missions. 

    Så arbetar Vinnova med systeminnovation och Missions

     

    Bilaga 2 – Förmågor hos programkontor och
    program

    Ett program inom Impact Innovation kan beskrivas som summan av aktiviteterna som bedrivs inom ramen för programkontoret samt de programinsatser som initieras och koordineras från programkontoret.

    Beskrivning av illustration:
    Ett innovationsprogram består av programkontor och programinsatser. Programmets aktörer i ekosystemet stödjer och bidrar till programmets genomförande. Programmet ska förhålla sig till och nyttja de initiativ och möjligheter som finns i det omgivande systemet med samma inriktning som den mission som satts upp.

    Förutsättningarna för aktörer som vill engagera sig i programmet varierar. Vissa aktörer kan sakna de resurser som krävs för att ingå i programkontoret. Gruppen av aktörer som är engagerade i, och sätter agendan för, programmet kan vara bredare än gruppen av projektparter som utgör programkontoret.

    Programkontoret

    Den organisatoriska strukturen för koordinering och ledning av programmet bör minst bestå av ett programkontor och dess styrelse. Programkontoret ansvarar för och hanterar programmets drift samt säkrar att aktiviteter och programinsatserna bidrar till programmets riktning och strategi samt anpassar dem till förändringar i omvärlden.

    Programkontoret ska ha förmåga och kompetens kring metoder och arbetssätt som möjliggör systeminnovation i linje med den mission som valts. Se bilaga 1.

    En del i detta är att förmågan att vid behov ge makt och inflytande till de aktörer som är viktiga för valt mission och vill engagera sig i programmet, men som saknar möjlighet att ingå i programkontoret som projektparter.

    Programkontoret ska under programtiden arbeta kontinuerligt med sitt aktörsnätverk, sin insatsportfölj och omvärldsanalys så att det är ändamålsenligt och kraftfullt för den fas programmet befinner sig i. Programkontoret förväntas verka i sitt system och med närliggande system så att insatser nyttjar möjliga synergier med andra investeringar i systemet och på så sätt blir en hävstång för omställning.


    Programinsatser

    Programinsatserna ska vara utformade för att bidra till lösningar på programmets mission. De ska sammantaget syfta till förändringar ur flera systemperspektiv. Se avsnitt 1 för mer information.

    För att möjliggöra omställning ska de sammantaget visa på sektorsöverskridande samarbeten och engagemang från aktörer som representerar de olika systemperspektiven. Det kommer krävas engagemang av aktörer från flera samhällssektorer. Engagerade personer ska ha relevant kompetens och förståelse för omställningen och förmåga att se denna ur flera perspektiv.

    Programinsatserna är en bidragande del till programmets mission. De behöver komplettera, bygga på och dra nytta av andra initiativ, rörelser och finansieringsmöjligheter i systemet regionalt, nationellt och internationellt, som är i linje med programmets mission.

    Programinsatserna och programkontoret ska verka i en internationell kontext som är ändamålsenlig och bidrar till programmets arbete i dess valda riktning. Se bilaga 3.

    Programkontoret och programinsatserna ska visa förmåga att arbeta med såväl helt nya lösningar som vidareutveckling och uppskalning av sådant som redan finns – antingen nationellt eller internationellt.

    Programmen behöver regelbundet visa framsteg med hjälp av rapporter och indikatorer. Se avsnitt 4 för mer information.


    Bilaga 3 – Internationell strategi

    Programmen existerar och verkar i ett internationellt sammanhang och ska ta fram lösningar som fungerar och kommer till nytta så väl i Sverige som internationellt.

    Det krävs därför att de kan verka ändamålsenligt även på den internationella arenan för att uppfylla viktiga behov för framgång. Programmets internationella uppkoppling kan bidra till svenska aktörers innovationsförmåga och programmets måluppfyllelse. Det krävs god kännedom om vilka ekosystem som är framstående internationellt för erfarenhetsutbyte och samskapande internationellt.

    Ansökan ska innehålla en preliminär internationell strategi som visar hur programmet ska driva sitt arbete i en internationell kontext i linje med programmets syfte, riktning och mission.

    Den internationella strategin förväntas med utgångspunkt i programmets mission beskriva:

    • Behov.
    • Hur de olika deltagarna bidrar till programmets gemensamma internationella strategi.
    • Prioriterade länder och aktörer.
    • Vilka aktiviteter som är prioriterade och mest relevanta utifrån programmets mission och strategi med fokus på programmets första två år.
    • Hur aktiviteterna bidrar till måluppfyllelsen av Agenda 2030.

Senast uppdaterad 9 oktober 2023