Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Våra e-tjänster för ansökningar, projekt och bedömningar stänger torsdagen den 25 april kl 16:30 för systemuppdateringar. De beräknas öppna igen senast fredagen den 26 april kl 8:00.

Virtuell elektrisk drivlina

Diarienummer
Koordinator Volvo Personvagnar AB - Avd 97100
Bidrag från Vinnova 7 901 615 kronor
Projektets löptid februari 2018 - mars 2023
Status Avslutat
Utlysning Elektronik, mjukvara och kommunikation - FFI

Syfte och mål

Syftet med projektet är att utveckla en systemmodellarkitektur och datorplattform för analys, design och optimering av elektriska drivlinor i fordon. Huvudsyftet med optimeringen är att ta fram en systemdesign som är optimerad med avseende på flera konflikterande mål: (i) kostnad; (ii) vikt; (iii) elektromagnetiska kompatibilitetsproblem; (iv) biologiska effekter och (v) andra prestandamått som den elektriska drivlinans uteffekt och verkningsgrad.

Resultat och förväntade effekter

I projektet har systemmodeller utvecklats både baserad på elektriska kretsar och elektromagnetiska fält i tids- och frekvensdomänen. Detta har gjorts huvudsakligen i Python och Modelica där FMI har använts för att sammanföra modeller till en komplett modell för optimering med avseende på flera mål. Som en del av detta har även ett kommersiellt Modelica-bibliotek utvecklats, Electrification Library. Vidare har flera vetenskapliga artiklar publicerats från projektets arbete.

Upplägg och genomförande

Projektet var indelat i fem arbetspaket. Arbetspaket ett fokuserade på design och optimering av den elektriska drivlinan som baserades på fysikaliska modeller utvecklade i arbetspaket två. En förutsättning för arbetspaket två, subsystemsmodeller som batteri, växelriktare och elektrisk motor etc., utvecklades i det tredje arbetspaketet. Dessa delar kopplades ihop med kablar som modellerades i arbetspaket fyra, vilket var en förutsättning för arbetspaket två. Slutligen fokuserade arbetspaket fem på modellvalidering baserad på mätning.

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 11 juli 2023

Diarienummer 2017-05505

Statistik för sidan