Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Varmformning av lättviktsdetalj med variabel plåttjocklek för bi-metallisk struktur

Diarienummer
Koordinator GKN Aerospace Sweden AB
Bidrag från Vinnova 2 225 000 kronor
Projektets löptid september 2019 - november 2021
Status Avslutat
Utlysning Strategiska innovationsprogrammet för SIP LIGHTer

Syfte och mål

Projektet har lyckosamt uppnått målen. Modelleringen och simuleringen av varmformningsprocessen för plåtkomponenten i legeringen 718 utfördes. Motsvarande validerande formningstester genomfördes framgångsrikt, viss utmaning kvarstår gällande att öka formningstemperaturen något i syfte att finjustera formtoleransen. Involverade projektpartern har förbättrat sin kapacitet att producera och analysera önskade varmformade plåtkomponenter med variabel tjocklek av intresse för flygindustrin.

Resultat och förväntade effekter

En jämförelse av de 3D-skannade formningsytorna och den tredje plåten visar lovande resultat av delens återfjädring, med en avvikelse på ±0.8 mm. Dessa resultat kommer att valideras efter uppdatering av FE-simuleringarna med motsvarande skannade formningsytor och experimentella temperaturmätningar. Induktiv uppvärmning kan effektivt nå formningstemperaturer på 950 °C. Industrin kan dra nytta av denna FE-metod för att förbättra avancerade tillverkningsprocesser för lättviktsdesign.

Upplägg och genomförande

Forskningsaktiviteterna och experimentella valideringstester för varmformning utfördes i legering 718 enligt de olika arbetspaketen. Projektaktiviteterna har slutförts framgångsrikt genom att kombinera avancerade termomekaniska FE-analyser tillsammans med projektpartnernas kompetens och utrustning. Användningen av korrekt process- och termomekaniska materialdata, såväl som noggranna formningsytor, i FE-simuleringarna är nyckeln för prediktering av återfjädring av komponenten.

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 21 januari 2022

Diarienummer 2019-02610

Statistik för sidan