Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Värmebehandling och stålval för driftsäkra elektrifierade drivlinor (HeatDrive)

Diarienummer
Koordinator RISE Research Institutes of Sweden AB
Bidrag från Vinnova 3 900 000 kronor
Projektets löptid april 2021 - december 2024
Status Avslutat
Utlysning Det strategiska innovationsprogrammet Metalliska material
Ansökningsomgång Metalliska material för det elektrifierade samhället

Viktiga resultat som projektet gav

Metoden att prova sätthärdningsstål med en genomkolningsprocess fungerar bra. Spänningsnivåerna motsvarar de som ses i andra typer av provuppsättningar. Resultaten kan användas för att bedöma tillverkningskoncept, dvs stålsorter i kombination med värmebehandling, för att optimera prestanda och möta framtida krav. Erhållen kunskap kan utnyttjas i vidare material- och processutveckling för att tillhandahålla lösningar för ökad prestanda i drivlinekomponenter för ökade rotationshastigheter.

Långsiktiga effekter som förväntas

Labbmetodiken för att kontrollerat och tidseffektivt testa och kartlägga de skademekanismer som accentueras när lastcyklerna ökar möjliggör fortsatt material- och processutveckling för att utveckla och utvärdera nya lösningar avseende stål och värmebehandling för att motsvara kraven i framtida drivlinor med höga laster och varvtal.

Upplägg och genomförande

WP1 fokuserade på utveckling av en labbbaserad metodik för "ultrasonic fatigue testing" (UFT) av uppkolat sätthärdningsstål och WP2 på utmattning av kugghjul. Testning utfördes och utvärderade utmattningshållfasthet med stöd av fraktografi, mikrostrukturanalyser och hårdhetsmätningar. Testmatrisen inkluderade flera sätthärdningsstål med olika renhetsgrader, kolhalter och olika kylmedel vid härdning.

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 28 februari 2025

Diarienummer 2021-01004