Värmebehandling och stålval för driftsäkra elektrifierade drivlinor (HeatDrive)
Diarienummer | |
Koordinator | RISE Research Institutes of Sweden AB |
Bidrag från Vinnova | 3 900 000 kronor |
Projektets löptid | april 2021 - december 2024 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Det strategiska innovationsprogrammet Metalliska material |
Ansökningsomgång | Metalliska material för det elektrifierade samhället |
Viktiga resultat som projektet gav
Metoden att prova sätthärdningsstål med en genomkolningsprocess fungerar bra. Spänningsnivåerna motsvarar de som ses i andra typer av provuppsättningar. Resultaten kan användas för att bedöma tillverkningskoncept, dvs stålsorter i kombination med värmebehandling, för att optimera prestanda och möta framtida krav. Erhållen kunskap kan utnyttjas i vidare material- och processutveckling för att tillhandahålla lösningar för ökad prestanda i drivlinekomponenter för ökade rotationshastigheter.
Långsiktiga effekter som förväntas
Labbmetodiken för att kontrollerat och tidseffektivt testa och kartlägga de skademekanismer som accentueras när lastcyklerna ökar möjliggör fortsatt material- och processutveckling för att utveckla och utvärdera nya lösningar avseende stål och värmebehandling för att motsvara kraven i framtida drivlinor med höga laster och varvtal.
Upplägg och genomförande
WP1 fokuserade på utveckling av en labbbaserad metodik för "ultrasonic fatigue testing" (UFT) av uppkolat sätthärdningsstål och WP2 på utmattning av kugghjul. Testning utfördes och utvärderade utmattningshållfasthet med stöd av fraktografi, mikrostrukturanalyser och hårdhetsmätningar. Testmatrisen inkluderade flera sätthärdningsstål med olika renhetsgrader, kolhalter och olika kylmedel vid härdning.