Värdet av Välbefinnande
Diarienummer | |
Koordinator | Lindholmen Science Park AB |
Bidrag från Vinnova | 607 000 kronor |
Projektets löptid | november 2024 - augusti 2025 |
Status | Pågående |
Utlysning | Impact Innovation ShiftSweden - Programspecifika insatser |
Ansökningsomgång | Impact Innovation: Framtidens platser - framtidsvisioner för attraktiva, tillgängliga och hållbara samhällen |
Syfte och mål
Syftet med projektet är att generera ett utmanande samtal kring om vi verkligen lever i de miljöer vi förtjänar. Behöver hela värdegrunden för våra livsmiljöer omvärderas? Målet är att skapa ett kontorsrum med detaljer och verktyg som uppmuntrar till samtal kring hur samhällsbyggnadsprocessen kan utvecklas. Visionen består i att ge välbefinnande och social hållbarhet en lika självklar plats i planeringsprocessen som ekonomi och ekologi. Både i de fysiska rummen och i de digitala världarna.
Förväntade effekter och resultat
Förväntat resultat är ett kontorsrum för en framtidens välbefinnandearkitekt. I rummet kan besökaren se vilka frågeställningar som är aktuella och få svar på vilka arbetsuppgifter som ryms i den nya rollen. Effekten förväntas bli en dialog kring vem i samhällsbyggnadsprocessen som tar ansvar för välbefinnandet i våra offentliga miljöer.
Planerat upplägg och genomförande
Projektet genomförs enligt det innovationsramverk som används på Visual Arena. Det bygger på vedertagen praxis och innehåller fyra delar - ramar, empati, experiment och leverans. Som utgångspunkt används metoden Framtidshjul. Underlag till arbetet tas fram genom att upptäcka signaler, göra litteraturstudier, workshopar och intervjuer för att utveckla den hypotetiska rollen som välbefinnandearkitekt. En kunskapsbank skapas i AI-verktyget NEXT. Även metoden Design Fiction kommer att användas.