Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Utveckling och validering av prediktiva metoder för flerskalig spricktillväxt i segjärn

Diarienummer
Koordinator Linköpings universitet - Linköpings tekniska högskola Inst för ekonomisk & Ind utveckling
Bidrag från Vinnova 3 000 000 kronor
Projektets löptid november 2021 - december 2024
Status Pågående
Utlysning Det strategiska innovationsprogrammet Metalliska material
Ansökningsomgång Metalliska material - Programövergripande utlysning 2021

Viktiga resultat som projektet gav

Projektet har uppnått sina mål genom att etablera och validera nya effektiva karaktäriseringsmetoder av defekter i gjutna metaller, samt genom att utveckla prediktionsmodeller av medelvärde och spridning i utmattningshållfastheten baserat på denna information om defekter. Utöver detta har projektet tagit fram resultat rörande inverkan av provstavsstorlek på utmattningsspricktillväxt, dvs inverkan av mikrostrukturens längdskala, samt även gjort en rigorös jämförelse av olika segjärn.

Långsiktiga effekter som förväntas

Projektet resultat anses ha stor betydelser på längre sikt vad gällande design, materialval och dimensionering av lastbärande gjutna komponenter. I kombination med gjuttekniska aspekter relaterade till förekomst av gjutdefekter och defekternas inverkan på utmattningshållfasthet, förbättras möjligheterna att designa komponenter med optimal kombination av låg vikt och hög strukturell integritet. Detta medför lägre miljöpåverkan i och med lägre materialförbrukning och lägre bränsleförbrukning för lastbilskomponenter.

Upplägg och genomförande

Projektet innefattade både experimentella aktiviteter och teoretiska studier av beräkningsmetodik, vilka genomfördes av olika aktörer parallellt i olika arbetspaket mot ett gemensamt mål. Tidsplanen kunde följas i hög grad även om det uppstod förseningar avseende materialanskaffning. Projektet bedöms ha fallit väl ut tack vare den breda samlade kompentensen hos projektdeltagarna (Scania, Volvo Technology, Epiroc och Linköpings universitet).

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 3 februari 2025

Diarienummer 2021-04007