Utvärdering av kryokomprimerade vätgastankar
Diarienummer | |
Koordinator | Volvo Technology AB |
Bidrag från Vinnova | 2 223 750 kronor |
Projektets löptid | oktober 2023 - februari 2024 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Accelerate Swedish partnership - FFI |
Slutrapport | 2023-03311svenska.pdf (pdf, 272 kB) |
Viktiga resultat som projektet gav
Det nuvarande fokuset på vätgaslagring är 700 bar komprimerade vätgastankar.700 bar tankar kommer med begränsningar som höga tillverkningskostnader, begränsad lagringskapacitet och oro för råvarans tillgänglighet och dess cirkularitet. Volvos mål är att utforska alternativa lösningar som är mer hållbara, kostnadseffektiva och har högre energidensitet. Att hitta en lösning med högre vätgasdensitet ombord ökar inte bara räckvidden och effektiviteten hos vätgasdrivna fordon utan minskar också det totala koldioxidavtrycket i samband med deras produktion och drift.
Långsiktiga effekter som förväntas
Projektet genomfördes som planerat, som inkluderar datainsamling och framgångsrik validerade antagande. Dessa resultat förväntas påverka framtida undersökningar av potentiella vätgaslagringstekniker för olika vätgasdrivna Volvo-applikationer.
Upplägg och genomförande
I projektet är ansvaret uppdelat enligt följande. Verne ansvarar för att tillhandahålla CCHS-prototypen, systemdesign, P&ID, CAD-modellering, simulering, testning, generering av rapport. Volvo ansvarar för att tillhandahålla space claim, lastprofil, gränssnitt till lastbil, standarder och krav att följa i säkerhetsaspekten.