Utformning av högspänningsmotorer för återanvändning:Ökad motor cirkularitet (Circ-Plast-Motor)
| Diarienummer | |
| Koordinator | RISE Research Institutes of Sweden AB - RISE Korrosion |
| Bidrag från Vinnova | 500 000 kronor |
| Projektets löptid | december 2024 - juni 2025 |
| Status | Avslutat |
| Utlysning | Cirkularitet - FFI |
| Ansökningsomgång | Cirkularitet - FFI - hösten 2024 |
Viktiga resultat som projektet gav
Projektet identifierade nya epoxihartser, som kan lösas upp under 250 °C vilket möjliggör skonsam demontering av e-motorer samt ökar hållbarheten. Vidare testades även utvecklade polymermaterial for isoleringsapplikationer och visade på hög prestanda. Studien uppfyllde sina mål och visade att modifierade material har potential att förbättra återvinning och reparation. Resultaten har lagt grunden för två framtida forskningsprojekt vars syfte är att öka cirkularitet inom fordonsindustrin.
Långsiktiga effekter som förväntas
Projektet förväntas bidra till ökad återanvändning och längre livslängd för elmotorer, samt minskad energiförbrukning vid demontering. Genom att minska antalet plasttyper och utveckla material som kan lösas upp under 250 °C kan både miljöpåverkan och den använda energin reduceras. Projektet stödjer den hållbara omställningen inom transportsektorn både ur material- och produktionsperspektiv.
Upplägg och genomförande
Projektet genomfördes som en förstudie med screening av epoxihartser och polymerer. Epoxihartserna evaluerades i olika nedbrytningsmedier medan de utvecklade polymera materialens elektriska egenskaper och kemiska resistens utvärderades genom partiella urladdnings- samt åldringstester. Samverkan skedde mellan industri och akademi genom workshops, labbesök och möten. Resultaten har lett till fortsatt forskning, ökad kunskap och nya projektförslag inom cirkulär motordesign.