Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Uppdrag och flygplansintegration för höghastighetspropeller

Diarienummer
Koordinator GKN Aerospace Sweden AB
Bidrag från Vinnova 3 833 333 kronor
Projektets löptid maj 2025 - maj 2028
Status Pågående
Utlysning NFFP8 - Stärkt svensk flygteknisk forskning och innovation
Ansökningsomgång Stärkt svensk flygteknisk forskning och innovation - NFFP8: Utlysning 3

Syfte och mål

Projektet "Uppdrag och flygplansintegration för höghastighetspropeller" avser att studera hur motorer med svept propeller och virvelreducerande ledskenor kommer att samverka med prestanda och aerodynamik för ett passagerarflygplan med 100-200 säten. Alternativa designkoncept kommer att analyseras med avseende på flygplanets vikt, stighastighet och interaktion mellan propellerns vak och flygplanets vinge. En modell med propeller kommer att testas i vindtunnel.

Förväntade effekter och resultat

Projektet kommer att ge en förbättrad förståelse för aerodynamisk integration av propellermotorer på flygplan med svepta vingar avsedda för höga subsoniska flyghastigheter. Metoder för aerodynamisk design av svepta propellrar och design av modifierade vingprofiler för motorintegration kommer att förbättras utgående från arbete i två tidigare NFFP-projekt. Projektet ska också stödja industrins planering och teknologibehov inför nästa generations energieffektiva flygplan.

Planerat upplägg och genomförande

Projektet kommer att studera de förslag till stora propellerdrivna flygplan som har publicerats, och bygga alternativa geometrier för att bestämma aerodynamisk prestanda. Därefter kommer en prestandamodell av motor och flygplan att sammanställas i GESTPAN och PACELAB, för att simulera flyguppdrag. En mer detaljerad modell av propeller-ving interaktion kommer att skapas, och nödvändiga anpassningar av vingen beräknas. Slutligen kommer en vindtunnelmodell byggas och testas.

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 2 juni 2025

Diarienummer 2025-00468