Uppdrag och flygplansintegration för höghastighetspropeller
Diarienummer | |
Koordinator | GKN Aerospace Sweden AB |
Bidrag från Vinnova | 3 833 333 kronor |
Projektets löptid | maj 2025 - maj 2028 |
Status | Pågående |
Utlysning | NFFP8 - Stärkt svensk flygteknisk forskning och innovation |
Ansökningsomgång | Stärkt svensk flygteknisk forskning och innovation - NFFP8: Utlysning 3 |
Syfte och mål
Projektet "Uppdrag och flygplansintegration för höghastighetspropeller" avser att studera hur motorer med svept propeller och virvelreducerande ledskenor kommer att samverka med prestanda och aerodynamik för ett passagerarflygplan med 100-200 säten. Alternativa designkoncept kommer att analyseras med avseende på flygplanets vikt, stighastighet och interaktion mellan propellerns vak och flygplanets vinge. En modell med propeller kommer att testas i vindtunnel.
Förväntade effekter och resultat
Projektet kommer att ge en förbättrad förståelse för aerodynamisk integration av propellermotorer på flygplan med svepta vingar avsedda för höga subsoniska flyghastigheter. Metoder för aerodynamisk design av svepta propellrar och design av modifierade vingprofiler för motorintegration kommer att förbättras utgående från arbete i två tidigare NFFP-projekt. Projektet ska också stödja industrins planering och teknologibehov inför nästa generations energieffektiva flygplan.
Planerat upplägg och genomförande
Projektet kommer att studera de förslag till stora propellerdrivna flygplan som har publicerats, och bygga alternativa geometrier för att bestämma aerodynamisk prestanda. Därefter kommer en prestandamodell av motor och flygplan att sammanställas i GESTPAN och PACELAB, för att simulera flyguppdrag. En mer detaljerad modell av propeller-ving interaktion kommer att skapas, och nödvändiga anpassningar av vingen beräknas. Slutligen kommer en vindtunnelmodell byggas och testas.