Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Tunnll

Diarienummer
Koordinator BJÖRKS & BYBERG AB
Bidrag från Vinnova 2 869 425 kronor
Projektets löptid juni 2017 - oktober 2020
Status Avslutat
Utlysning Strategiska innovationsprogrammet Drive Sweden

Syfte och mål

Det övergripande målet för Tunnll projektet var att "utveckla en pilot för Tunnll-applikationen i en mindre Svensk stad. Vidare skulle projektet validera användarvänligheten för slutanvändare och trafikoperatörer". Covid-19 har tyvärr stoppat alla möjligheter att pröva teknik och lösningar. Projektet har dock utfört alla tekniska arbetspaket och skapat en testmiljö för att validera både kundapplikation och applikationen för styrning av bussarna. Detta ger projektet goda möjligheter att testa systemet och dess effekter när pandemin är över.

Resultat och förväntade effekter

Projektet har genomfört de tekniska arbetspaketen. Skapat en testmiljö för att möjliggöra test av kundapplikationen och applikationen för styrning av bussarna. Piloten för tjänstebaserade transporter i en mindre svensk stad är skapad. Applikationen är utvecklad i Android-miljö och enligt testmiljön fungerar lösningen. Testmiljön har även validerat optimeringen av bussar utifrån de inkommande beställningarna. Projektet har ej kunna genomföra tester med verkliga kunder varför en affärsmodell ej kunnat utvecklas eller utvärderas.

Upplägg och genomförande

Projektet planerades som en genomförandestudie av en ICT-teknologi kopplat till en affärsmodell. Projektet har följt den initiala planen. Initialt genomfördes en undersökning av resenärernas behov och önskemål. Användarens perspektiv har analyserats och hänsyntagits kontinuerligt i planering, design och utveckling av programvaran. Covid-19 har tyvärr begränsat möjligheten till slutliga användartest. Såväl fordon som personal finns dock tillgängliga för att genomföra tester när pandemin är över.

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 16 november 2020

Diarienummer 2017-01990

Statistik för sidan