Tunna filmer för starkare transparenta material - 2 - marknadsetablering & kundanpassade protyper
Diarienummer | |
Koordinator | HPViCo AB |
Bidrag från Vinnova | 900 000 kronor |
Projektets löptid | december 2018 - maj 2020 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Innovativa Startups |
Ansökningsomgång | Innovativa Startups steg 2 hösten 2018 |
Viktiga resultat som projektet gav
Projektets delmål syftar till att bolagets innovation når och etableras på marknaden: a) uppskalning av processen och framställning generiska prototyper bedöms uppfyllt och visar potentialen men även behov av fortsatt utveckling b) signifikant ökning av antalet personliga kontakter med potentiella kunder bedöms uppfyllt och har ökat från 20 vid projektstart till ungefär 80 vid projektslut c) etablering av kundrelationerna genom prototypframtagning i samverkan med kund bedöms uppfyllt, prototyper framtagna i samverkan med 9 kunder, varav 2 är inne i en fas 2 av arbetet
Långsiktiga effekter som förväntas
Projektet bedöms ha ett lyckat utfall och gett bolaget en betydligt starkare position jämfört med vid projektstart. Det komplicerade steget från ytbeläggning i utrustning ämnad för grundforskning till beläggning av verkliga produkter har genomförts. Projektet har identifierat kundpotential, lett till anställningar och pågående samarbeten som beräknas leda till långsiktiga kontrakt. Kontaktnätet etablerat via projektet har medgett investering i egen produktionsutrustning och en betydligt större potential för snabbare utveckling och leverans av kundanpassade prototyper.
Upplägg och genomförande
Projektet har genomförts till innehåll enligt plan men krävt förlängning p g a bolagets beroende av tillgång till ytbeläggningsutrustning vid LiU. Genom nytillkommen tillgång till egen utrustning har detta beroende eliminerats och därmed stärkt bolagets potential inom teknik- och prototyputveckling. Kundportföljen har utökats signifikant men pandemin har i slutet av projektet påverkat möjligheterna till att ha viktiga fysiska möten och indikerat en minskad investeringsbenägenhet. Protyper har tagits fram i samverkan med kund och går i vissa ”case” in i en fas 2.