Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Tunna filmer för starkare transparenta material - 2 - marknadsetablering & kundanpassade protyper

Diarienummer
Koordinator HPViCo AB
Bidrag från Vinnova 900 000 kronor
Projektets löptid december 2018 - maj 2020
Status Avslutat
Utlysning Innovativa Startups

Syfte och mål

Projektets delmål syftar till att bolagets innovation når och etableras på marknaden: a) uppskalning av processen och framställning generiska prototyper bedöms uppfyllt och visar potentialen men även behov av fortsatt utveckling b) signifikant ökning av antalet personliga kontakter med potentiella kunder bedöms uppfyllt och har ökat från 20 vid projektstart till ungefär 80 vid projektslut c) etablering av kundrelationerna genom prototypframtagning i samverkan med kund bedöms uppfyllt, prototyper framtagna i samverkan med 9 kunder, varav 2 är inne i en fas 2 av arbetet

Resultat och förväntade effekter

Projektet bedöms ha ett lyckat utfall och gett bolaget en betydligt starkare position jämfört med vid projektstart. Det komplicerade steget från ytbeläggning i utrustning ämnad för grundforskning till beläggning av verkliga produkter har genomförts. Projektet har identifierat kundpotential, lett till anställningar och pågående samarbeten som beräknas leda till långsiktiga kontrakt. Kontaktnätet etablerat via projektet har medgett investering i egen produktionsutrustning och en betydligt större potential för snabbare utveckling och leverans av kundanpassade prototyper.

Upplägg och genomförande

Projektet har genomförts till innehåll enligt plan men krävt förlängning p g a bolagets beroende av tillgång till ytbeläggningsutrustning vid LiU. Genom nytillkommen tillgång till egen utrustning har detta beroende eliminerats och därmed stärkt bolagets potential inom teknik- och prototyputveckling. Kundportföljen har utökats signifikant men pandemin har i slutet av projektet påverkat möjligheterna till att ha viktiga fysiska möten och indikerat en minskad investeringsbenägenhet. Protyper har tagits fram i samverkan med kund och går i vissa ”case” in i en fas 2.

Externa länkar

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 10 juli 2020

Diarienummer 2018-03191

Statistik för sidan