Text till kunskap: Förbättrat pedagogiskt stöd med AI
Diarienummer | |
Koordinator | Binogi AB |
Bidrag från Vinnova | 2 500 000 kronor |
Projektets löptid | april 2024 - mars 2026 |
Status | Pågående |
Utlysning | Indisk-svenskt samarbete för industriella forsknings- och innovationsprojekt |
Ansökningsomgång | Samarbete med Indien - företagsdrivna forsknings- och innovationsprojekt 2023 |
Syfte och mål
Projektet ska lansera ett pedagogiskt textscanningsverktyg i Indien, för att ge likvärdig tillgång till högkvalitativ utbildning för alla studenter, oberoende av socioekonomisk status eller bakgrund. Genom att använda avancerad AI och språkmodeller, kommer verktyget att omvandla skannad text till interaktivt och flerspråkigt utbildningsinnehåll, inklusive videos, quiz och nyckelordsbeskrivningar. Målet är att öka innehållets tillgänglighet och förståelse, stärka elevers lärande och bidra till jämställdhet och kvalitetsutbildning i linje med FN:s hållbarhetsmål.
Förväntade effekter och resultat
Flerspråkiga elever i Indien får möjlighet att ta del av skolmaterialet på flera språk för effektivare inlärning. Dessa elever uppfattar även att innehåller är anpassat och relevant för dem, och anser sig hjälpta eller väldigt hjälpta av materialet. Elever som använder scanningsverktygen hittar snabbare relevant material, och fortsätter att använda plattformen över tid.
Planerat upplägg och genomförande
Projektet drivs i samverkan mellan Logicease och Binogi. University of Toronto kommer att oberoende verifiera de pedagogiska resultaten. Arbetet drivs iterativt i Stockholm och Ambala City, uppdelat i fyra huvudsakliga arbetspaket: 1. Utförlig analys av marknadsdynamik 2.Validering och förbättring av en AI-baserad i-app fotoscanner för pedagogiskt material. 3. Utveckling AI-baserat innehållsanpassnings- och synkroniseringsverktyg 4. Appkommersialisering och användarengagemang