TexRepair: Uppskalning av automatiserade textilreparationstjänster
Diarienummer | |
Koordinator | Wargön Innovation AB |
Bidrag från Vinnova | 529 813 kronor |
Projektets löptid | oktober 2024 - april 2025 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Impact Innovation Net Zero industry - Programspecifika insatser |
Ansökningsomgång | Impact: Ökad resurseffektivitet och resiliens, etapp 1 |
Viktiga resultat som projektet gav
Ett mål för projektet var att förstå behovsägares perspektiv och etapp 1 tydliggjorde att två lösningsmodeller krävs för att nå bred tillämpning och är avgörande för att möjliggöra storskalig, flexibel och kostnadseffektiv återställning. Det stod också klart att affärsmodellering och användarcentrerad tjänsteutveckling krävs för att skapa värde i praktiken. Resultatet ledde fram till en roadmap för etapp 2 där sju parter ska testa processen och utmana de hinder som också identifierats.
Långsiktiga effekter som förväntas
Vid fullskalig implementering till 2030 är målet: 1000 ARM-enheter i drift, minst 5 återställningshubbar i Europa 500 nya arbetstillfällen samt ytterligare sysselsättning inom teknik, logistik och admin 10 miljoner återställda plagg/år =30 000 ton CO₂-reduktion 75 % minskade utsläpp per plagg genom minskad nyproduktion och effektivare logistik 27 miljarder liter vattenbesparing per år Reparationstjänster i konsumentnära situationer bidrar även till att ställa om beteendemönster hos konsumenter.
Upplägg och genomförande
Fokus i projektet var att få med behovsägarnas perspektiv kring bl.a. teknik och affärsmodeller, och det gjordes via workshops, intervjuer och en enkät. Arbetet var iterativt och utvecklades mot relevant riktning för etapp 2. Aktiviteterna kändes helt rätt och samarbetet mellan parterna fungerade mycket bra. Ett möte hölls med referensgruppen mot slutet av projektet för att stämma av strategin inför etapp 2. Tidsplanen följdes och inga oväntade saker skedde längs vägen.