Svenska utbildningsdata - Datadriven innovation för världsledande utbildning
Diarienummer | |
Koordinator | KUNGLIGA TEKNISKA HÖGSKOLAN - Avdelningen nätverk och systemteknik |
Bidrag från Vinnova | 2 184 196 kronor |
Projektets löptid | augusti 2017 - augusti 2019 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Datadriven innovation |
Ansökningsomgång | Datadrivna labb |
Viktiga resultat som projektet gav
Projektet har syftat till att öka digitaliseringen av svensk utbildningssektor och till att finna nya arbetssätt för datadrivna förbättringar. För att nå detta mål har vi tagit fram exempel på vad som går göra med data, vilka förväntade resultat man kan få samt vad som behövs för att åstadkomma detta. Resultaten redovisas nedan. En viktigt slutsats som även är grund för att vi inte uppfyllt alla förväntningar vi haft i projektet är ovilja att dela data av rädsla för hantering av personuppgifter och för möjlig konkurrens mellan skolor och utbildningsföretag.
Långsiktiga effekter som förväntas
Vi har tagit fram en forskningsöversikt över användning av data. Academy har rapporterat en dataanalys (gjord av Sana Labs) som visar på konkreta resultat (byta av antagningprov). Vidare har RISE SICS gjort en textanalys av över 59000 examensarbeten som visar möjligheten med avancerad språkbehandling. Vi har kommit till slutsatsen att upprätta kvalitetsregister för utbildningssektorn enligt vårdsektorns förebild samt att det behövs strukturerat professionellt arbete med att förbereda data för analys (data readiness).
Upplägg och genomförande
Vi har hållit ett stort antal möten både inom projekter och med externa intressenter. Vi har hållit två arbetsmöten runt dataskyddsförordningen, en inom projektet och en med utbildningsföretag inom Almega. Vidare har Almega ordnat möten för att komma fram till behov av standarder för data. Vi har träffat företagen Unikum, Learnster och Lexplore och arbetar nu vidare med Unikum. Arbete har skett hos parterna och rapporteras på projektwebben. Vår slutsats är att det krävs mycket arbete för att höja nivån av datadrivet arbete inom utbildningssektorn i stort men att möjliga nyttan är stor.