Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Våra e-tjänster för ansökningar, projekt och bedömningar stänger torsdagen den 25 april kl 16:30 för systemuppdateringar. De beräknas öppna igen senast fredagen den 26 april kl 8:00.

Sustainable traffic of autonomous vehicles in smart-parking management

Diarienummer
Koordinator Statens väg- och transportforskningsinstitut - VTI Göteborg
Bidrag från Vinnova 879 100 kronor
Projektets löptid oktober 2017 - december 2019
Status Avslutat
Utlysning Effektiva och uppkopplade transportsystem - FFI
Slutrapport 2017-03028eng.pdf(pdf, 1857 kB) (In English)

Syfte och mål

Det övergripande målet för projektet var att demonstrera hur uppkopplade fordon och smarta sensorer på parkeringar kan användas för att koordinera trafik till parkeringar. Optimeringar av färdväg och val av parkering kommer att minimera trafikträngsel och maximera utnyttjandet av parkeringar. Smart Park utvecklades i syfte att minimera restid och maximera chansen att hitta en ledig parkering. Smart Park använder data från den uppkopplade infrastrukturen och parkeringar, och använder en optimeringsalgoritm som baseras på en beslutsprocess innehållande flera kriterier.

Resultat och förväntade effekter

Smart-Park algoritmen simulerades och utvärderades i Kistaområdet i Stockholm. Dessutom simulerades ett normalt sökande efter parkering, kallat ”Blind-Park”. Smart-Park och Blind-Park jämfördes med varierande antal parkeringsplatser i parkeringsområdet, samt under varierande trängsel i trafiken. Simuleringsresultaten visar på en klar fördel för Smart Park-algoritmen, oavsett trafikintensitet eller tillgång på lediga P-platser. Smart-Park och Blind-Park visades också i ett trafiksimuleringsverktyg, SUMO där simuleringsresultatet bekräftades.

Upplägg och genomförande

Högskolan i Skövde och VTI stod för utveckling, test och utvärdering av parkeringsalgoritmen. Stockholms Stad bidrog med trafikstatistik och Stockholm parkering med parkeringsstatistik. Gemensamt genomfördes analys över lämplig fallstudie i Stockholmsområdet. Tester av algoritmen genomfördes som simuleringar under olika betingelser av trafikintensitet och tillgänglighet på parkeringsplatser. Arbetet genomfördes i form av projektmöten och redovisning i form av seminarier och presentationer samt en artikel och en rapport.

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 25 februari 2020

Diarienummer 2017-03028

Statistik för sidan