Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Surface Tolerancing of Gears in Electrified Drivelines (SURGE)

Diarienummer
Koordinator SWERIM AB
Bidrag från Vinnova 500 000 kronor
Projektets löptid mars 2022 - juni 2023
Status Pågående
Utlysning Hållbar produktion - FFI
Ansökningsomgång Hållbar produktion - FFI - december 2021
Slutrapport 2021-05077engelska.pdf(pdf, 3314 kB) (In English)

Viktiga resultat som projektet gav

Syftet med projektet var att skaffa en överblick av hur ytkraven på komponenter till drivlinor och speciellt kugg påverkas i och med omställningen till elektrifierade fordon samt hur de ska kravsättas och kontrolleras. Man kan konstatera att det fortfarande saknas riktigt bra riktlinjer för hur en yta ska definieras, produceras och mätas för de många applikationer och driftsituationer som finns och att man då för högpåkända komponenter ökar ytkraven. Generella rekommendationer saknas och varje detalj måste produceras optimalt med stora insatser under uppstarten.

Långsiktiga effekter som förväntas

En god överblick har erhållits av dagsläget vad gäller forskning och produktion samt kontroll av ytfinhet och dess koppling till olika skador, framför allt vad gäller ytskador från kontaktutmattning liksom behovet av mer forskningsinsatser inom området. Genom att sätta fokus på området kommer ytterligare forskning troligen att initieras mot kontroll av ljud och ytskador och dess koppling till ytfinhet och toleranser.

Upplägg och genomförande

En litteraturstudie som fokuserade på ytfinhetsmätning, parametrar och effekter av ytans topografi gjordes och en enkät som kompletterades med samtal med utförare och beredare skickades till industriella parter. Studien gjorde också jämförelser mellan olika finbearbetningsmetoder för kuggframställning i litteraturen och i fyra praktiska demonstratorer där vi kunnat se effekten av olika inställningar för slutresultatet mätta med olika instrument.

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 9 januari 2024

Diarienummer 2021-05077