Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Våra e-tjänster för ansökningar, projekt och bedömningar stänger torsdagen den 25 april kl 16:30 för systemuppdateringar. De beräknas öppna igen senast fredagen den 26 april kl 8:00.

Streetsmart

Diarienummer
Koordinator Scania CV AB - Avd NECS
Bidrag från Vinnova 1 175 497 kronor
Projektets löptid september 2018 - september 2020
Status Avslutat
Utlysning Elektronik, mjukvara och kommunikation - FFI
Slutrapport 2017-05499sv.pdf (pdf, 510 kB)

Syfte och mål

Projektets syfte har varit att ta fram styrstrategier för prediktiv hastighets- och drivlinestyrning för körning i dynamiska omgivningar såsom till exempel körning med tunga fordon i närhet av städer eller i gruvor. Mer specifikt skall dessa strategier implementeras en lastbil och utvärderas vid körning på väg. Ett viktigt mål har varit att visa på att minst hälften av den teoretiska besparingen kan uppnås vid implementering och utvärdering i lastbil. Detta har uppnåtts med råge, då experimenten visade på en besparing på 16% jämfört med de teoretiskt beräknade 18%.

Resultat och förväntade effekter

På programnivå har Scanias kompetens stärkts med den industridoktorand som utbildats och examinerats. Projektet bidrar väsentligt till att stärka samarbetet mellan KTH och Scania inom ett viktigt forskningsområde. Projektet har lett till 5 vetenskapliga artiklar, samt en examinerad doktor. Det har också lett till kunskaps- och tekniköverföring mellan akademi och industri.

Upplägg och genomförande

Projektet har i huvudsak genomförts av en industridoktorand. Detta har varit ett mycket lyckat sätt att kombinera kunskap om produkter och tjänster med den akademiska forskningen.

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 12 oktober 2021

Diarienummer 2017-05499

Statistik för sidan