Spelet om skogen
Diarienummer | |
Koordinator | Boid AB |
Bidrag från Vinnova | 700 000 kronor |
Projektets löptid | mars 2025 - juni 2025 |
Status | Pågående |
Utlysning | Utlysning inom Hållbara Värdekedjor |
Ansökningsomgång | Framtidsprototyper för en hållbar skogsvärdekedja |
Viktiga resultat som projektet gav
Projektet visar att spel kan göra komplexa samhällsfrågor begripliga och engagerande. Genom brädspelet Ecolibrium har vi skapat ett verktyg som väcker nyfikenhet, ger nya perspektiv och öppnar för samtal om skogens roll i framtiden. Spelet synliggör sambanden mellan vardagsval och systemförändring, och skapar en aktiv berättelse där spelaren själv driver utvecklingen. Det har testats i workshops med forskare, rådgivare och privatpersoner, och väckt intresse även från utbildningsaktörer.
Långsiktiga effekter som förväntas
På längre sikt ser vi potential för Ecolibrium att bidra till ökad systemförståelse, normskiften och beteendeförändring. Spelet kan skalas upp och anpassas till olika målgrupper och framtidsscenarier, och fungera som stöd i utbildning, forskningskommunikation och samhällsdialog. Vi planerar även att vidareutveckla spelet för att nå en bredare publik. Med rätt samarbetspartners kan det bidra både till förbättrad samverkan mellan skogsnära aktörer och till ökad allmänbildning om skogen.
Upplägg och genomförande
Projektet inleddes med en workshop med experter och desktopresearch. Arbetet drevs iterativt där utveckling kombinerades med forskarinput, testspel och regeljusteringar. Den grafiska designen togs fram parallellt men intensifierades mot slutet. Utvecklingsteamet samarbetade nära med forskarna och hade veckovisa avstämningar. En andra expertworkshop hölls senare, och spelet testades med både interna och externa deltagare. Sluteventet där deltagarna testade spelet utfördes hos Skogforsk.