Småskalig logistik längs Vindelälven - stora transportrobotar med dubbel användning
| Diarienummer | |
| Koordinator | Statens Väg- & Transportforskningsinstitut - Statens väg- & transportforskningsinstitut VTI |
| Bidrag från Vinnova | 35 103 640 kronor |
| Projektets löptid | september 2025 - maj 2028 |
| Status | Pågående |
| Utlysning | Accelerera - FFI |
| Ansökningsomgång | FFI Accelerera omställningen till hållbara vägtransporter - våren 2025 |
Syfte och mål
Småskalig logistik längs Vindelälven – stora transportrobotar med dubbel användning. Tre kommersialiseringsalternativ av autonom transport: 1) Bussgods lanserar självkörande paketskåp 2) Bussgods öppnar en korthålls civil B2B transporttjänst förberedd för kommunala beredskapsuppdrag och militär logistik 3) Kooperativt ägande av transportrobotar på Holmön En systemlösning för ökad tillgänglighet till samhällsservice, bättre lättgodsleveranser på landsbygden, minskade utsläpp, och ökad beredskap.
Förväntade effekter och resultat
Nå en systemlösning för ökad tillgänglighet till samhällsservice, bättre lättgodsleveranser på landsbygden, minskade utsläpp, förbättrade konkurrensförutsättningar och ökad beredskap. -Autonoma transporttjänster för småföretag på landsbygden -Affärsmodeller för dubbel användning -Demonstrera autonom transport med dual-use Genom Bussgods i Norr AB, skala upp denna lösning till Sveriges 3 nordligaste regioner. Genom kunskapsspridning bidra till en förbättrad transportlogistik vid krig eller kris.
Planerat upplägg och genomförande
Tjänstedesign, affärsmodellering och utvärdering AP 1 samlar projektets största skara lokala aktörer och intressenter i en plattform för gemensam tjänstedesign baserat på verkliga behov och på resultaten av fältförsöken AP 2 jobbar med anpassning av hårdvaran AP 3 fältförsök AP 4 kommunikation och koordinering Projekledare, projektledargrupp, referensgrupp, arbetspaketledare sköter styrning och genomförande