Skogsparlamentet
Diarienummer | |
Koordinator | Nonhuman Nonsense AB |
Bidrag från Vinnova | 700 000 kronor |
Projektets löptid | mars 2025 - juni 2025 |
Status | Pågående |
Utlysning | Utlysning inom Hållbara Värdekedjor |
Ansökningsomgång | Framtidsprototyper för en hållbar skogsvärdekedja |
Syfte och mål
Skogsparlamentet är en interaktiv digital plattform där AI-modeller gestaltar icke-mänskliga varelser – träd, svampar, floder och djur – som deltar i diskussioner om sina behov och utmaningar. Genom att kombinera ursprungsbefolkningens världsbild, ekologisk vetenskap och filosofiska perspektiv, omformulerar projektet styrning utifrån ett ekologiskt synsätt. Plattformen är särskilt utformad för Vindelälven-Juhttátahkka biosfärområde och fungerar som ett utbildnings- och politiskt verktyg.
Förväntade effekter och resultat
Projektet utmanar antropocentriskt beslutsfattande genom att stärka icke-mänskliga perspektiv inom skogsförvaltning. Rådet tar fram rekommendationer baserade på AI-medierade diskussioner, vilket väcker debatt inom miljömässiga, juridiska och akademiska kretsar. Det främjar tvärvetenskapligt samarbete mellan forskare, konstnärer och det lokala samhället. Genom att engagera allmänheten inspirerar projektet till empati för icke-mänskliga entiteter och till mer ansvarsfulla ekologiska relationer.
Planerat upplägg och genomförande
Projektet genomförs i tre faser: forskning, utveckling och presentation. Forskningen omfattar intervjuer med BVJ:s intressenter och urval av 4–6 icke-mänskliga entiteter som representerar området. Utvecklingsfasen innefattar programmering av webbplatsen, skapande av AI-uppmaningar och visualiserande. Den sista fasen består av en live-demonstration i biosfärområdet, som bjuder in intressenter, politiker och allmänheten att delta i rådets diskussioner och engagera sig i dess arbete.