Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Samverkande Autonoma Transporter

Diarienummer
Koordinator Hugo Delivery AB
Bidrag från Vinnova 3 999 677 kronor
Projektets löptid januari 2022 - juni 2023
Status Avslutat
Utlysning Strategiska innovationsprogrammet Drive Sweden
Ansökningsomgång Strategiska innovationsprogrammet Drive Sweden: Innovationer för hållbar, säker och tillgänglig mobilitet för människor och gods.

Syfte och mål

Målsättningen är att bidra till att göra framtidens urbana gods- och persontransporter mer hållbara, effektiva, tillgängliga och säkra. Viktiga delområden som adresseras i projektet är fordonsteknik, transporteffektivitet, användarperspektiv, affärsmodeller och stadsutveckling. Syftet har bl a varit att visa att interaktion mellan fraktrobot och självkörande fordon är möjligt. Ett annat syfte är att minska de negativa effekterna av sista milen-leveranser, inkl energiförbrukning, föroreningar, trafikstockningar och buller genom autonoma robotar.

Resultat och förväntade effekter

1 Ett koncept som ökar primäranvändarens positiva användarupplevelse och samtidigt minskar arbetsbelastningen. 2 Utvecklade en ny tillämpning för delad teknisk lösning på hur autonom robot/buss kan samverka inom godstransporter. 3 Roboten med en kupéstorlek på 60 cm3 som körs i 4 km/h kan ge en genomsnittlig energibesparing på nästan 27 % jämfört med en ellastbil. 4 Byggde kunskap inom fastighetsbranschen och Göteborg Stad om övergången till autonoma hållbara transporter. 5 Tog fram affärsmodeller som fungerar för autonoma leveranser och skapar incitament för intressenter.

Upplägg och genomförande

1 Tog fram prototyper för överlämning sist i leveranskedjan till slutkunder för autonoma last-mile robotar 2 Utvecklade en ny tillämpning för delad teknisk lösning på hur autonom robot/buss kan samverka inom godstransporter 3 Tog fram modeller som räknar på samverkan mellan autonoma robotar/bussar utifrån ett hållbarhetsperspektiv 4 Genom workshops byggdes kunskap inom fastighetsbranschen och Göteborg Stad om övergången till autonoma hållbara transporter 5 Tog fram affärsmodeller som fungerar för autonoma leveranser och skapar incitament för intressenter

Externa länkar

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 6 september 2023

Diarienummer 2021-04419

Statistik för sidan