Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Samordning av tjänsteresor med hyrbil

Diarienummer
Koordinator RISE Research Institutes of Sweden AB
Bidrag från Vinnova 1 140 000 kronor
Projektets löptid januari 2022 - juli 2024
Status Pågående
Utlysning Strategiska innovationsprogrammet Drive Sweden
Ansökningsomgång Strategiska innovationsprogrammet Drive Sweden: Innovationer för hållbar, säker och tillgänglig mobilitet för människor och gods.

Syfte och mål

Projektet kommer utveckla och testa en digital samordningslösning för tjänsteresor med hyrbil vilken kommer utvärderas tillsammans med två testföretag. Affärsmodell och rollfördelning mellan hyrbilsföretag, plattformsleverantör och företagskunder samt utvärdering av beteende/funktion kommer studeras.

Förväntade effekter och resultat

En samordningslösning för tjänsteresor med hyrbil, likt den som kommer utvecklas i projektet, bidrar till ökat transporteffektivitet. Detta skyndar på omställningen av transportsystemet, i linje med Sveriges klimatmål. Projektet kommer generera kunskap om hur en samordningslösning ska utformas så att den möter företagens, de anställdas och biluthyrarnas behov genom skarpt test och användarutvärdering. Projektet kommer också studera vilka effekter samordnade hyrbilsresor har för den enskilde (mobilitetsbeteende), företagen, miljön och transportarbetet.

Planerat upplägg och genomförande

RISE, Freelway och Europcar kommer tillsammans med testföretagen Sandvik och Scania genomföra projektet. Projektets kärna är ett skarpt test av en digital lösning för samordnade tjänsteresor med hyrbil med de två testföretagen under 57 månader. Testet föregås av en grundlig planeringsfas (bl.a. behovskartläggning, kravställning, utveckling av den digitala lösningen) samt omvärldsanalys, och följs upp med en utvärdering samt en reflektions- och kommunikationsdel som ska säkerställa uppskalning och spridning av lösningen till fler kundföretag för att uppnå större effekt.

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 25 april 2023

Diarienummer 2021-04417

Statistik för sidan