Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Säkra, hållbara transporter i renskötselområde

Diarienummer
Koordinator Sattajärvi Sameby
Bidrag från Vinnova 650 000 kronor
Projektets löptid oktober 2021 - februari 2024
Status Avslutat

Viktiga resultat som projektet gav

Projektets syfte har varit att utveckla nya, alternativa metoder för att hålla borta renar från allmän väg och därigenom minska risken för olyckor i form av renpåkörningar. Under två års tid har metoder testats och dessa har fallit väl ut och gett de olycksminskande effekter som förväntats. Antalet renpåkörningar har exempelvis mellan åren 2020 och 2022 minskat med ca. 50%. Projektet har förlängts under året 2023 och har därmed bibehållit ett minskat antal renpåkörningar även under förlängningen.

Långsiktiga effekter som förväntas

Antalet renpåkörningar har minskat påtagligt. Mellan det året närmast projektstart 2020 och helåret 2022 samt hösten 2023 minskade olyckorna / renpåkörningarna med ca.50%.

Upplägg och genomförande

Analysen av upplägget ger vid handen att det till övervägande del gått som planerat och förväntat. De tekniska lösningarna, främst vad avser själva inkallningsanordningen (elektronisk skälla/klocka) var, och är fortfarande, ej färdigutvecklade. Projektgruppen med Sattajärvi Sameby, Kaunis Iron AB, Trafikverket, LKAB, LTU och Swedish Mining Innovation (SMI) har i regel träffats två gånger per år varvid man utvärderat och reflekterat över till projektet relaterade frågor. Projektet har även vid två tillfällen deltagit på SMRID-konferensen i Luleå.

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 16 augusti 2024

Diarienummer 2021-04058