Säkra, hållbara transporter i renskötselområde
Diarienummer | |
Koordinator | Sattajärvi Sameby |
Bidrag från Vinnova | 650 000 kronor |
Projektets löptid | oktober 2021 - februari 2024 |
Status | Avslutat |
Viktiga resultat som projektet gav
Projektets syfte har varit att utveckla nya, alternativa metoder för att hålla borta renar från allmän väg och därigenom minska risken för olyckor i form av renpåkörningar. Under två års tid har metoder testats och dessa har fallit väl ut och gett de olycksminskande effekter som förväntats. Antalet renpåkörningar har exempelvis mellan åren 2020 och 2022 minskat med ca. 50%. Projektet har förlängts under året 2023 och har därmed bibehållit ett minskat antal renpåkörningar även under förlängningen.
Långsiktiga effekter som förväntas
Antalet renpåkörningar har minskat påtagligt. Mellan det året närmast projektstart 2020 och helåret 2022 samt hösten 2023 minskade olyckorna / renpåkörningarna med ca.50%.
Upplägg och genomförande
Analysen av upplägget ger vid handen att det till övervägande del gått som planerat och förväntat. De tekniska lösningarna, främst vad avser själva inkallningsanordningen (elektronisk skälla/klocka) var, och är fortfarande, ej färdigutvecklade. Projektgruppen med Sattajärvi Sameby, Kaunis Iron AB, Trafikverket, LKAB, LTU och Swedish Mining Innovation (SMI) har i regel träffats två gånger per år varvid man utvärderat och reflekterat över till projektet relaterade frågor. Projektet har även vid två tillfällen deltagit på SMRID-konferensen i Luleå.