Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

SAFER HBM för alla - fokus på utveckling av hals- och bröstrygg

Diarienummer
Koordinator Volvo Personvagnar AB - Volvo Car Corporation
Bidrag från Vinnova 4 109 000 kronor
Projektets löptid november 2022 - december 2024
Status Pågående
Utlysning Trafiksäker automatisering - FFI

Syfte och mål

Projektet syftar till att göra SAFER HBM till ett biofideliskt, robust, kompetent och attraktivt verktyg som möter projektparternas behov, vilket också innebär att den är tillgänglig för tredje part. Särskilda mål innefattar ytterligare förbättringar av modellen, specifikt vad gäller ryggens kinematik och skadeprediktion, samt att förbereda modellen för att kunna delas som en ”Free Access” modell. SAFER HBM med sina aktiva muskler kommer vara kapabel att modellera kombinerad undanmanöver med krock, vilket är centralt för att kunna prediktera t.ex. nackskador.

Förväntade effekter och resultat

Genom att ryggraden för SAFER HBM uppdateras utökas dess förmåga till att också kunna prediktera mjukdelsskador i nacken. Dessutom möjliggör uppdateringen att tredjeparts IP för befintlig modell försvinner och SAFER HBM kan därmed delas med andra som ”Free-Access”. Detta möjliggör att modellen kan etableras som en av få möjliga humanmodeller för användning i framtida protokoll för konsumentprovning. Projektet bidrar till att SAFER HBM blir ett etablerat globalt verktyg, vilket hjälper de svenska industriparterna att stärka sina ledande positioner inom fordonssäkerhet.

Planerat upplägg och genomförande

Ryggradskrökningen baseras på en litteraturgenomgång tillsammans med uppmätning av volontärer sittande i en bilstol. Hals-bröstryggraden modelleras och modellerna för ryggrad, nacke, skuldror, lårben och knän integreras i helkroppsmodellen, varvid modellen förbättras och tredjeparts IP tas bort. Parallellt identifieras relevanta mekanismer och vävnader för ryggradsskador som bas för vidare utveckling av skaderiskpredikteringsfunktioner. Dessutom utvecklas ett ramverk för att göra modellen tillgänglig som ”Free-Access”.

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 15 november 2022

Diarienummer 2022-01654

Statistik för sidan