Robust mekanisk fogning av gjutaluminiumkomponenter
Diarienummer | |
Koordinator | RISE Research Institutes of Sweden AB |
Bidrag från Vinnova | 4 158 600 kronor |
Projektets löptid | november 2022 - mars 2025 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Cirkularitet - FFI |
Ansökningsomgång | Cirkularitet - FFI - juni 2022 |
Viktiga resultat som projektet gav
RobuCAP resulterade i flera viktiga resultat. Omfattande materialkarakterisering visade att porositet och mikrostrukturella variationer har en signifikant inverkan på fogarnas kvalitet. Metoden PCT visade sig vara särskilt effektiv för att utvärdera material. Simuleringar användes för att förutsäga fogning och hade god överensstämmelse med experiment men betonade behovet av förfining av modeller. Projektet undersökte också möjligheten till demontering och återmontering av fogar för cirkularitet.
Långsiktiga effekter som förväntas
RobuCAP förväntas ge flera långsiktiga effekter som kan ha stor betydelse för fordonsindustrin och cirkularitet. För det första kommer den ökade förståelsen för mekaniska fogningsprocesser för gjutna aluminiumkomponenter att leda till mer robusta och förutsägbara tillverkningsmetoder. Detta kommer i sin tur att leda till ökade robusthet mot nya material såsom återvunnen aluminium. Resultaten av demontering och återmontering visade också praktiska rutiner som kan användas i industrin.
Upplägg och genomförande
Projektet genomfördes som ett samarbete mellan flera parter; Volvo Cars, Atlas Copco, BTM Scandinavia, Tucker och RISE. Projektet var strukturerat i flera arbetspaket (WP), var och en fokuserad på olika aspekter av forskningen. Projektet utfördes i stor del i samarbete mellan flera industriella partners där Volvo Cars bidrog med relevant provmaterial och utrustningsleverantörerna bidrog med fysisk fogningsprovning. RISE stod bl.a. för koordinering och analys och resultat.