Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Risker för väteförsprödning i automotivstål - HyTrans

Diarienummer
Koordinator SSAB EMEA AB - SSAB EMEA AB, Borlänge
Bidrag från Vinnova 2 986 276 kronor
Projektets löptid november 2019 - maj 2023
Status Avslutat
Utlysning Det strategiska innovationsprogrammet Metalliska material

Syfte och mål

Resultaten ger förståelse för de faktorer som styr risken för väteförsprödning i ultrahöghållfasta kallformnings- och presshärdningsstål (UHSS): stålegenskaper, vätehalter, restspänningar och deras prestanda i laboratorium såväl som i servicemiljö. Risken för väteförsprödning ökar proportionellt med ökande hållfasthet men kan mildras. Rekommendationerna inkluderar att undvika aggressiva laborationsprovningsmiljöer och klippta kanter såväl som rekommendationer för provhantering och provpreparering för väteanalys av presshärdningsstål. Alla projektmål är uppfyllda.

Resultat och förväntade effekter

Resultaten bidrar till ökad förståelse för väteförsprödning i ultrahöghållfasta kallformnings- och presshärdningsstål för bilindustrin. De viktigaste resultaten är rekommendationer/riktlinjer om hur risken för väteförsprödning kan minskas och hur den påverkas av olika miljö, material, deformationsnivå och tillverkningssteg. Detta projekt har bidragit till att industripartners kan designa förbättrade produkter samt ge rekommendationer till kunder om hur man hanterar och använder ultrahöghållfasta stål på ett säkert sätt.

Upplägg och genomförande

1) Vätekällor och vätehalter i olika steg i tillverkningsprocessen identifierades 2) Restspänningar (ståltillverkning och som inducerats vid formning och skärning) och dess inverkan på väteförsprödningskänslighet utvärderades 3) Olika beläggningar som korrosionsskydd och hur dessa påverkar väteförsprödningsmotståndet utvärderades 4) Avancerade analystekniker användes för att öka kunskap om vätefällor i UHSS 5) En riktlinje med rekommendationer för att minska risken för väteförsprödning i UHSS kallformnings- och presshärdningsstål för bilindustrin har framtagits

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 23 september 2023

Diarienummer 2019-02940

Statistik för sidan