Reogjutna chassiskomponenter i aluminium för fordon (ReCKA)
Diarienummer | |
Koordinator | Scania CV AB - Avd YTMD |
Bidrag från Vinnova | 5 134 672 kronor |
Projektets löptid | oktober 2018 - december 2021 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Strategiska innovationsprogrammet för SIP LIGHTer |
Ansökningsomgång | LIGHTer - ny kunskap och kompetens i branschöverskridande samverkan |
Viktiga resultat som projektet gav
Gjutningar av avsedda legering och tillhörande provning är utförda och en designhandbok för reogjutna artiklar är framtagen. Projektet inkluderar två demonstratorer för slutanvändarna i projektet. En med inriktning mot viktminskningen och en där produktivitet och ekonomiska aspekter var i fokus. Projektet är lyckat och visar potential för framtida artiklar som ska utvecklas.
Långsiktiga effekter som förväntas
Vi har reogjutit demonstratorer för viktminskning samt för ökad produktivitet och förbättrad ekonomi, detta gjordes med gott utfall. Valideringsprovning visar god potential. Dock krävs ytterligare trimning och ökad förståelse för gjutprocessen innan just dessa artiklar kan gå till serieproduktion. En av de viktigaste leveranserna från projektet är designhandboken som inom kort kommer publiceras för allmänheten och intresserade företag.
Upplägg och genomförande
Projektet startade genom att identifiera vilka legeringar som skulle undersökas. Vi valde fem legeringar och de valdes grundligt efter demonstratorernas krav på utmattning och förlängningsvärden. Över 6000h utmattningsprovning har genomförts och en gedigen kunskap om reogjutning och dessa fem legeringar har erhållits. Den samlade kunskapen tillsammans med tidigare erhållen forskning samlades i en designhandbok för reogjutning som kommer publiceras inom kort.