Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Reogjutna chassiskomponenter i aluminium för fordon (ReCKA)

Diarienummer
Koordinator Scania CV AB - Avd YTMD
Bidrag från Vinnova 5 134 672 kronor
Projektets löptid oktober 2018 - december 2021
Status Avslutat
Utlysning Strategiska innovationsprogrammet för SIP LIGHTer

Syfte och mål

Gjutningar av avsedda legering och tillhörande provning är utförda och en designhandbok för reogjutna artiklar är framtagen. Projektet inkluderar två demonstratorer för slutanvändarna i projektet. En med inriktning mot viktminskningen och en där produktivitet och ekonomiska aspekter var i fokus. Projektet är lyckat och visar potential för framtida artiklar som ska utvecklas.

Resultat och förväntade effekter

Vi har reogjutit demonstratorer för viktminskning samt för ökad produktivitet och förbättrad ekonomi, detta gjordes med gott utfall. Valideringsprovning visar god potential. Dock krävs ytterligare trimning och ökad förståelse för gjutprocessen innan just dessa artiklar kan gå till serieproduktion. En av de viktigaste leveranserna från projektet är designhandboken som inom kort kommer publiceras för allmänheten och intresserade företag.

Upplägg och genomförande

Projektet startade genom att identifiera vilka legeringar som skulle undersökas. Vi valde fem legeringar och de valdes grundligt efter demonstratorernas krav på utmattning och förlängningsvärden. Över 6000h utmattningsprovning har genomförts och en gedigen kunskap om reogjutning och dessa fem legeringar har erhållits. Den samlade kunskapen tillsammans med tidigare erhållen forskning samlades i en designhandbok för reogjutning som kommer publiceras inom kort.

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 25 februari 2022

Diarienummer 2018-02831

Statistik för sidan