Recycling of Cabin filters
Diarienummer | |
Koordinator | RISE Research Institutes of Sweden AB |
Bidrag från Vinnova | 500 000 kronor |
Projektets löptid | juni 2025 - april 2026 |
Status | Pågående |
Utlysning | Cirkularitet - FFI |
Ansökningsomgång | Cirkularitet - FFI - våren 2025 |
Syfte och mål
I Sverige finns det cirka 5 miljoner bilar på vägarna, och kupéfiltern i varje fordon behöver bytas ut vartannat år. För närvarande kasseras alla kupéfilter som brännbart avfall. Kombifilter används för att filtrera gaser och partiklar och finns i alla Volvos nuvarande bilmodeller. Detta projekt syftar därför till att undersöka möjligheterna att återvinna kupéfilter, med särskilt fokus på återanvändning av det aktiva kol som används för gasfiltrering.
Förväntade effekter och resultat
Förstå hur en förändring av insamling och distribution av begagnade kupéfilter kan se ut. Få kunskap om återvinningsprocessen för kupéfilter (mekanisk och kemisk). Förstå hur mycket återanvänt aktivt kol som kan tillsättas utan att det påverkar gasfiltreringens prestanda. En prestandaförsämring på högst 5 % är acceptabel. Förstå miljöpåverkan och potentiella vinster med att återanvända aktivt kol från fältet. Förstå kostnadseffekterna av att använda återvunnet aktivt kol.
Planerat upplägg och genomförande
Projektet inleds med insamling av filterprover, följt av mekanisk återvinning och kolreaktiveringsprocesser samt en studie om optimering av återvinningsprocessen. Därefter genomförs workshops om materialflöden och optimering av återvinningen för att förfina tillvägagångssättet. Ett valfritt återvinningstest utan reaktivering finns tillgängligt. Design med fokus på cirkularitet, med stöd av filtertestning, LCA och kostnadsanalys. Projektet avslutas med en rapportering och sammanfattning.