RE-ENGAGE Återaktivering av förare under automatiserad körning genom aktivitetsanpassat HMI
Diarienummer | |
Koordinator | RISE Research Institutes of Sweden AB - RISE Mobilitet och System, Göteborg |
Bidrag från Vinnova | 5 212 667 kronor |
Projektets löptid | oktober 2020 - april 2023 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Elektronik, mjukvara och kommunikation - FFI |
Ansökningsomgång | Elektronik, mjukvara och kommunikation - FFI - juni 2020 |
Slutrapport | Re-engage vinnova report_SUBMIT.pdf(pdf, 11767 kB) (In English) |
Viktiga resultat som projektet gav
The project fulfilled its purpose and aim by designing and evaluating solutions to re-engage drivers in non-driving activities in autonomous cars. Through the development of machine learning algorithms, reliable activity detection and classification were achieved. The design and evaluation of tailored interaction sequences explored how the research fields of machine learning and UX-design can be successfully merged in the vehicle domain.
Långsiktiga effekter som förväntas
Resultaten från simulatorstudierna visar att det finns både beteende- och upplevelsemässiga fördelar med att anpassa interaktionen med föraren utifrån förarens aktiviteter. Sammanfattningsvis är anpassning av interaktionssekvenser till förarens aktivitet både en komplex designuppgift och en teknisk utmaning. RE-ENGAGE-projektet har framgångsrikt utvecklat koncept, metoder och verktyg som kan underlätta framtida utveckling inom detta område. Individanpassade AI-modeller för HMI bedöms ha stor potential i framtida utveckling.
Upplägg och genomförande
Genomförandet innefattade parallell utveckling och utvärdering av ML algoritmer och UX design. HMI prototyperna utvecklades med hjälp av Soma design och iterativ UX-designmetodik. Simulatorstudier genomfördes för att utvärdera effekterna av dessa adaptiva interaktionssekvenser. Resultaten analyserades för att utvärdera deltagarnas körbeteende och upplevelse av aktivitetsanpassat HMI.