PlaymakerAI CodePlayAI Automatiserad taggning
Diarienummer | |
Koordinator | FOOTBALL ANALYTICS SWEDEN AB |
Bidrag från Vinnova | 850 000 kronor |
Projektets löptid | juli 2018 - juni 2019 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Innovativa startups |
Syfte och mål
I detta projekt var fokus på automatisering av datainsamling - något som klubbar med mindre resurser har stor nytta av. Utfallet av projektet har varit mycket gott. Produken CodePlay har utvecklats och kommersialiserats av projektgruppen och arbetet har tagits emot väldigt väl av marknaden.
Resultat och förväntade effekter
Vi kan nu tydligt se effekter av vårt arbete med CodePlayAI. I takt med att vår produkt och slutresultatet av våra analyser använts av TV4/C More i deras sändningar av Allsvenskan ser vi hur fler och fler pratar om - och arbetar med dataanalys. CodePlay används nu av DjurgårdensIFs akademi såväl som av LB07 i Damallsvenskan. Samarbetet med dem blev nyligen officiellt. Se pressrelease här: https://docs.google.com/document/d/1F1npdr8iaX8I1xk45bOECJCQtN22fT8BoYFMfXF84RE/edit?usp=sharing Detta är tecken på att vi lyckats nå breddfotbollen - ett stort mål.
Upplägg och genomförande
Projektet hade tre huvudfaser; 1. Identifiera tekniska metoder och begrepp 2. Utveckling prototyp 3. Marknadsvalidering Målet med marknadsvalideringen var att implementera prototypen för och hos 5 kunder. Riktigt dit nådde vi inte pga tidsbrist. Vi hann implementera och utvärdera hos 3 kunder. Däremot har vi fått flera nya kunder utanför projektet, som nu använder prototypen.