PerceptiLabs Affärsmodell
Diarienummer | |
Koordinator | PerceptiLabs AB |
Bidrag från Vinnova | 300 000 kronor |
Projektets löptid | april 2019 - oktober 2019 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Innovativa Startups |
Ansökningsomgång | Innovativa Startups steg 1 våren 2019 |
Viktiga resultat som projektet gav
Målet med projektet var att ta fram en affärsmodell där användarna driver vår tillväxt. Vi har uppnått det målet, dock inte på samma sätt som vi först tänkt oss. Genom att visa potentialen för hur många användare vi kan få, samt hur mycket enklare vi gör det för dem, så har vi genererat stort intresse hos ett flertal av världens största företag. Det har i sin tur lett till att de vill bli partners och distribuera produkten åt oss, så att de kan erbjuda den här lösningen till sina kunder.
Långsiktiga effekter som förväntas
Projektet har över lag varit väldigt lyckat. Vi har börjat få grepp om vilken vår marknad är, hur vi ska nå ut till utvecklare samt påbörjat processen. Det här har i sin tur resulterat i att vi har en stor kund på gång, samt att antalet användare ökar för varje dag. Detta tack vare att vi nu vet hur vi ska rikta vår marknadsföring och för vem vi bygger produkten.
Upplägg och genomförande
Vi har valt prova på den amerikanska marknaden. Vi har haft studentgrupper som har hjälp oss med marknadsundersökningar i USA, vårt partnerskap med Red Hat såg till att vi fick presentera på Deras CTOs keynote på Red Hat Summit, vi har börjat etablera oss i USA och vi jobbar även nu med amerikanska marknadsförare (developer-inriktade).