Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

PassOn-Line: Digital tjänst för enkel återanvändning

Diarienummer
Koordinator Lunds universitet - Lunds Tekniska Högskola Inst f designvetenskaper
Bidrag från Vinnova 649 650 kronor
Projektets löptid november 2021 - juni 2022
Status Avslutat
Utlysning Innovationer för ett hållbart mobilitetssystem - enskilda ansökningar

Viktiga resultat som projektet gav

Projektet syftar till att öka mängden kläder som återanvänds genom att underlätta givandet från konsumenter. Vi gjorde detta genom att utveckla en idé av en digitaltjänst som sammankopplar privat och ideell sektor och gör det enkelt för konsumenter att donera och skicka vidare sina kläder för att återanvändas på bästa sätt. Målet med förstudien var att förstå berörda aktörers behov (t ex konsumentbeteende), förklara tjänstens värdeskapande (affärsmodell), samt utveckla en samlad bild av nyckelfrågor att arbeta vidare med och knutit nyckelpartners till nästa steg av projektet.

Långsiktiga effekter som förväntas

Validering av tjänstens affärsmodell visar att den skapar värde för alla inblandade aktörer genom att enkelt engagera konsumenterna i återbruk av kläder, erbjuda en digital donationsupplevelse, förlänga klädernas livscykel och ökar cirkularitet inom handeln. Tjänsten förväntas bidra med en stor miljönytta i form av minskade utsläpp vid nyproduktion av textilier och samtidigt ge sociala vinster genom välgörenhetsorganisationers verksamheter. Projektet förväntas även att stärka handeln utvecklings- och innovationsförmågan samt den ideella sektorns digitala kapacitet.

Upplägg och genomförande

Projektet utgår från ett samarbete mellan E-handlare (Nelly NLY, RevolutionRace), Ideella hjälporganisationer (Erikshjälpen, Svenska Röda Korset, Myrorna), CLOSER, och Lunds Universitet. Tillsammans med andra aktörer (t ex RISE, ProFlow) har vi genom workshops, seminarier, fokusgrupper, och intervjuer i genomfört:1) Kartläggning av berörda aktörer behov - ett underlag till hur tjänsten ska utformas, 2) Affärsmodellering med ”Business Model Canvas” - med värdeskapande i fokus, 3) Konsortiumbyggande - samlade partners för att i nästa steg verifiera och dema tjänsten.

Externa länkar

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 1 juli 2022

Diarienummer 2021-04274