PassOn-Line: Digital tjänst för enkel återanvändning
Diarienummer | |
Koordinator | Lunds universitet - Lunds Tekniska Högskola Inst f designvetenskaper |
Bidrag från Vinnova | 649 650 kronor |
Projektets löptid | november 2021 - juni 2022 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Innovationer för ett hållbart mobilitetssystem - enskilda ansökningar |
Viktiga resultat som projektet gav
Projektet syftar till att öka mängden kläder som återanvänds genom att underlätta givandet från konsumenter. Vi gjorde detta genom att utveckla en idé av en digitaltjänst som sammankopplar privat och ideell sektor och gör det enkelt för konsumenter att donera och skicka vidare sina kläder för att återanvändas på bästa sätt. Målet med förstudien var att förstå berörda aktörers behov (t ex konsumentbeteende), förklara tjänstens värdeskapande (affärsmodell), samt utveckla en samlad bild av nyckelfrågor att arbeta vidare med och knutit nyckelpartners till nästa steg av projektet.
Långsiktiga effekter som förväntas
Validering av tjänstens affärsmodell visar att den skapar värde för alla inblandade aktörer genom att enkelt engagera konsumenterna i återbruk av kläder, erbjuda en digital donationsupplevelse, förlänga klädernas livscykel och ökar cirkularitet inom handeln. Tjänsten förväntas bidra med en stor miljönytta i form av minskade utsläpp vid nyproduktion av textilier och samtidigt ge sociala vinster genom välgörenhetsorganisationers verksamheter. Projektet förväntas även att stärka handeln utvecklings- och innovationsförmågan samt den ideella sektorns digitala kapacitet.
Upplägg och genomförande
Projektet utgår från ett samarbete mellan E-handlare (Nelly NLY, RevolutionRace), Ideella hjälporganisationer (Erikshjälpen, Svenska Röda Korset, Myrorna), CLOSER, och Lunds Universitet. Tillsammans med andra aktörer (t ex RISE, ProFlow) har vi genom workshops, seminarier, fokusgrupper, och intervjuer i genomfört:1) Kartläggning av berörda aktörer behov - ett underlag till hur tjänsten ska utformas, 2) Affärsmodellering med ”Business Model Canvas” - med värdeskapande i fokus, 3) Konsortiumbyggande - samlade partners för att i nästa steg verifiera och dema tjänsten.