Öppen innovation mellan stora bolag och scale-ups
Diarienummer | |
Koordinator | Göteborgs universitet - Företagsekonomiska institutionen |
Bidrag från Vinnova | 2 500 000 kronor |
Projektets löptid | oktober 2019 - december 2023 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Innovationsledning och organisering – forskning för ökad innovationsförmåga |
Ansökningsomgång | Innovationsledning och organisering - forskning för ökad innovationsförmåga, 2019 |
Viktiga resultat som projektet gav
Projektets syfte har varit att öka förståelsen för hur innovationshubbar kan agera som acceleratorer för scale-up företag och som en transformerande kraft för svenska storföretag. Den interaktiva studiens fokus har legat på AZ BioVentureHub och CampX by Volvo Group, och projektet har analyserat och konceptualiserat hur de två verksamheterna är uppbyggda i relation till uttalade syften och eftersökta effekter, och har även dokumenterat hur initiativen har utvecklats och förändrats över tid.
Långsiktiga effekter som förväntas
Projektet har genererat vetenskapliga bidrag inom öppen innovation-fältet i form av artiklar, konferensbidrag, en publicerad bok samt en Vinnova-rapport. Intervjuer och möten har bidragit till kritisk reflektion och lärande för de medverkande innovationshubbarna. Kunskaps¬spridning och nyttiggörande till en bredare publik har också varit ett viktigt inslag under hela projektets gång, och projektet har genom åren medverkat i en rad öppna föreläsningar, seminarier och workshops.
Upplägg och genomförande
Studien hölls 2019 - 2023 i ett nära samarbete mellan Handelshögskolan vid GU, Volvo Group (CampX) och AstraZeneca (BioVentureHub). Baserat på interaktiv forskningsmetodik dokumenterade vi utvecklingen av dessa två initiativ, och genom intervjuer, workshops/seminarier och dokumentanalyser har vi konceptualiserat och fördjupat kunskap om öppen innovation i praktiken. Dessa insikter har kontinuerligt återkopplats till de båda medverkande projektparterna och i olika publika sammanhang.