Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Ökad användning av fastighetsknutna elcykelpooler

Diarienummer
Koordinator RISE Research Institutes of Sweden AB
Bidrag från Vinnova 254 759 kronor
Projektets löptid januari 2022 - december 2023
Status Avslutat
Utlysning Strategiska innovationsprogrammet Drive Sweden
Ansökningsomgång Strategiska innovationsprogrammet Drive Sweden: Innovationer för hållbar, säker och tillgänglig mobilitet för människor och gods.

Syfte och mål

Syftet är att undersöka vilka funktioner som kan användas för att skapa en långvarigt hög användargrad av fastighetsknutna el- och lastcykelpooler och således hur affärsmodellen kan bli långsiktigt hållbar. Målet är att utveckla tre prototyplösningar som kommer innehålla nudging eller gamification för att öka användandet av el- och lastcyklarna i tre utvalda cykelpooler med 25% från att testet går live till avslutat test. Lösningarna integreras i Cykelpoolens befintliga slutanvändarapp och testas av befintliga slutanvändare.

Resultat och förväntade effekter

I projektet genomfördes en behovsanalys, konceptfas och en designfas. Nästa steg var implementationen av gamification-elementen för att påbörja tester med användare. Tyvärr tvingades projektet avbrytas på grund av att en av parterna saknade ekonomiska resurser för att genomföra implementationen enligt plan. Eftersom dessa element inte implementerades, är vi inte i stånd att uttala oss om projektes effekter eller utfall. Trots detta genererade behovsanalysen och utvärderingen av koncepten värdefulla insikter.

Upplägg och genomförande

I projektet genomförde RISE en behovsanalys då intervjuer genomfördes med Pedalinks användare för att förstå deras drivkrafter och vad som hindrade dem från att använda Pedalinks cyklar mer frekvent. De gav insikter till Pedalink om åtgärder de behövde ta tag i, vilket var väldigt värdefullt för dem. Baserat på behovsanalysen togs koncept/idéer på spelelement fram tillsammans med teamet på Pedalink. Koncepten utvärderades sedan med potentiella cykelpoolsanvändare. I nästa steg togs design fram på spelelementen och hur de skulle kunna implementeras i Peadlinks app.

Externa länkar

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 31 januari 2024

Diarienummer 2021-04426

Statistik för sidan