Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Våra e-tjänster för ansökningar, projekt och bedömningar stänger torsdagen den 27 november kl 16:30 för systemuppdateringar. De beräknas öppna igen senast fredagen den 28 november kl 8:00.  

Nytt koncept för effektiva kombitransporter

Diarienummer
Koordinator TRUCTRIC AB
Bidrag från Vinnova 739 000 kronor
Projektets löptid november 2025 - augusti 2026
Status Pågående
Utlysning Accelerera - FFI
Ansökningsomgång Accelera FFI förberedelseprojekt - hösten 2025

Syfte och mål

Projektet syftar till att förbereda en fullskalig systemdemonstration av nytt koncept för kombitransporter med horisontell omlastning av semi-trailers, ”Assisted RoRo Transshipments”. Projektets mål är därvid - att ta fram en lämplig järnvägsvagnskonfiguration, - att skapa en virtuell systemdemonstration samt - att ta fram en projektplan för genomförande av en fullskalig systemdemonstration.

Förväntade effekter och resultat

Implementation av systemet förväntas leda till snabbare elektrifiering av långväga transporter med lägre energiförbrukning. Förberedelseprojektet förväntas ge ett gott underlag för en fullskalig demonstrator i en kombipendel med - en utvärderad första virtuell demonstration, - reducerade kritiska tekniska osäkerheter relaterade till järnvägsvagnskonfiguration, - plan för genomförande, inklusive förslag till aktiviteter, geografiska lägen och aktörer.

Planerat upplägg och genomförande

Projektet genomförs i tre arbetspaket: WP 1 - Virtuell systemdemonstration; WP2 - Förberedelse järnvägsvagn; och WP 3 - Planering och förberedelse för systemdemonstrator. I WP 1 tas en illustrerande virtuell demonstration fram genom animering. I WP 2 utvecklas och tas beslut om en grundläggande järnvägsvagnskonfiguration för demonstratorn och första demonstrerande modell av vagnen skapas. I WP 3 utreds lokala förutsättningar varefter en uppdaterad projektplan tas fram.

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 24 november 2025

Diarienummer 2025-04130