Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Normkritiska perspektiv: tillämpningar inom svensk samhällsplanering

Diarienummer
Koordinator RISE Research Institutes of Sweden AB - RISE AB
Bidrag från Vinnova 489 400 kronor
Projektets löptid januari 2021 - september 2021
Status Avslutat

Viktiga resultat som projektet gav

Projektets mål var att sammanställa och sprida kunskap och erfarenheter av tillämpning av normkritiska perspektiv inom svensk samhällsplanering med fokus på stadsplanering. Målet nåddes genom att summera detta i en kunskapsöversikt där flera centrala teman identifierades i urvalet: utformning av allmän plats, kunskapshöjning, framtagande/vidareutveckling av arbetsprocess/metod, ny rutin/tjänst inom befintlig verksamhet, kartläggning av verksamhet, attitydpåverkan av allmänhet, förbättrad samverkan mellan aktörer samt spridning av information kring projekt.

Långsiktiga effekter som förväntas

Kunskapsöversikten bygger på omfattande sökningar där ett urval av relevanta exempel (både pågående och avslutade) har identifierats, bedrivna av en mångfald av offentliga såväl som privata aktörer. Exemplen ger i möjligaste mån uttryck för ett normkritiskt perspektiv, är varierade sett till både innehåll och aktuell diskrimineringsgrund, och dokumenterade. Resultaten av kunskapsöversikten presenteras i en rapport samt sprids via kommunikationsaktiviteter samt väntas användas inom universitetsundervisning som möjliggör spridning inom relevanta målgrupper.

Upplägg och genomförande

Analysen har fokuserat på typ av åtgärder/insatser, teoretisk/begreppslig inramning, tillvägagångssätt/metoder, problemformuleringar, målgrupper, geografisk kontext samt resultat av de tillämpade initiativen. Explicit normkritiskt teoretisk anknytning har inte varit ett urvalskrav, men däremot att sådana perspektiv ska gå att utläsa av innehållet; kopplingen till planering kan därför vara såväl direkt som indirekt. Analysen har genomförts m h a en matris med studiens centrala frågeställningar, och därigenom har mönster och teman i materialet kunnat identifieras.

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 15 oktober 2021

Diarienummer 2020-05091