NoBias: design av digital tjänst och affärsmodell för normkreativ kommunikation
Diarienummer | |
Koordinator | Luleå tekniska universitet - Avdelningen Människa och teknik |
Bidrag från Vinnova | 1 998 495 kronor |
Projektets löptid | juni 2020 - juni 2022 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Normkritisk innovation |
Viktiga resultat som projektet gav
Vilka exkluderande normer och bias finns kring kommunikation i teknikrelaterade områden och branscher. Syftet med projektet NoBias var att utforska denna fråga samt hur design av en tjänst som bidrar till inkluderande kommunikation kan utformas för att bidra till beteendeförändringar och inkludering. Projektets mål är uppfyllda, en prototyp av tjänsten NoBias finns nu tillgänglig online, även om den fortfarande behöver mer testande.
Långsiktiga effekter som förväntas
Projektet har resulterat I kunskap om inkluderande kommunikation, utveckling av AI/maskininlärningsalgoritmer som kan stödja detsamma, samt design och prototyputveckling av en digital onlinetjänst med tillhörande affärsmodell. Förväntade effekter av detta är att organisationer och individer som använder tjänsten blir mer inkluderande i sin kommunikation, externt och internt, samt att förståelse och kunskap om exkluderande normer sprider sig som ett resultat.
Upplägg och genomförande
Projektets co-designdrivna ansats där en stor del aktiviteter har genomförts som workshops och designsprints har varit framgångsrik. Det har medfört en stor del samverkande aktiviteter samt att många olika slags potentiella aktörer har medverkat i utforskning och utformning. Det är alltid utmanande att ha flera aktörer med i projektutförande, och det tar tid att hitta en fungerande projektorganisation, men i det här projektet har det varit en framgångsfaktor att arbeta tillsammans och dela vår respektive kunskap.