Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Newfoldrail

Diarienummer
Koordinator ALSTOM Rail Sweden AB
Bidrag från Vinnova 225 000 kronor
Projektets löptid november 2022 - november 2023
Status Avslutat
Utlysning Innovationer för ett hållbart mobilitetssystem - enskilda ansökningar

Viktiga resultat som projektet gav

Utrustning för elektriska drivlinor i spårfordon kräver en ofta komplex mekanisk inkapsling och struktur med tuffa krav på låg vikt, hög hållfasthet, täthet, EMC m m. Genom att minimera beskärnings- och sammanfogningsprocesserna finns det en potential för att samtidigt öka konkurrenskraft och hållbarhet. Lösningen som föreslås är en form av avancerad bockning från företaget Stilride.

Långsiktiga effekter som förväntas

För att utröna om lösningen principiellt kan fungera har projektet analyserat kravbilden, identifierat specifika tillämpningsfall samt definierat kommande steg för vidare utveckling. Analysen indikerar att systemet har stora fördelar i jämförelse med andra till buds stående lösningsalternativ.Därför har en initial plan skapats för ett fortsättningsprojekt.

Upplägg och genomförande

Förstudien inleddes med initiala utbyten av övergripande information om tekonologin från Stilride och de identifierade behoven hos Alstom. Därefter har de bägge företagen gemensamt både fördjupat och breddat diskussionen om tillämpningar där också kravbilden för järnvägstillämpningar tydliggjorts. Detta har sedan följts av en identifiering av skarpa tillämpningsfall iAlstoms produkter och framtagande av initiala lösningskoncept med Stilrides teknologi.

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 23 februari 2024

Diarienummer 2022-02911