Newfoldrail
Diarienummer | |
Koordinator | ALSTOM Rail Sweden AB |
Bidrag från Vinnova | 225 000 kronor |
Projektets löptid | november 2022 - november 2023 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Innovationer för ett hållbart mobilitetssystem - enskilda ansökningar |
Viktiga resultat som projektet gav
Utrustning för elektriska drivlinor i spårfordon kräver en ofta komplex mekanisk inkapsling och struktur med tuffa krav på låg vikt, hög hållfasthet, täthet, EMC m m. Genom att minimera beskärnings- och sammanfogningsprocesserna finns det en potential för att samtidigt öka konkurrenskraft och hållbarhet. Lösningen som föreslås är en form av avancerad bockning från företaget Stilride.
Långsiktiga effekter som förväntas
För att utröna om lösningen principiellt kan fungera har projektet analyserat kravbilden, identifierat specifika tillämpningsfall samt definierat kommande steg för vidare utveckling. Analysen indikerar att systemet har stora fördelar i jämförelse med andra till buds stående lösningsalternativ.Därför har en initial plan skapats för ett fortsättningsprojekt.
Upplägg och genomförande
Förstudien inleddes med initiala utbyten av övergripande information om tekonologin från Stilride och de identifierade behoven hos Alstom. Därefter har de bägge företagen gemensamt både fördjupat och breddat diskussionen om tillämpningar där också kravbilden för järnvägstillämpningar tydliggjorts. Detta har sedan följts av en identifiering av skarpa tillämpningsfall iAlstoms produkter och framtagande av initiala lösningskoncept med Stilrides teknologi.