Motverka de negativa effekterna av social splittring i distansarbetande team genom personaliserad nudging
Diarienummer | |
Koordinator | Populum AB |
Bidrag från Vinnova | 1 000 000 kronor |
Projektets löptid | juni 2021 - juni 2022 |
Status | Avslutat |
Viktiga resultat som projektet gav
Projektmålet var att utveckla och inom 9-12 månader kunna erbjuda en kommersiellt gångbar modul som främjar självreflektion och hjälper individer att ta ägarskap för, och förbättra, sin egen arbetssituation. Projektet ansågs vara lyckat om en pilot av den färdiga modulen framgångsrikt kunde genomföras med minst 1000 medarbetare och modulen var redo för kommersialisering. Projektet uppfyllde ovanstående mål i enlighet med projektplanen. Under hösten 2022 (efter genomfört projekt) har modulen kommersialiserats och hittills lanserats för 20,000 individer.
Långsiktiga effekter som förväntas
Projektet följde samtliga steg i enlighet med beviljad projektplan och kom i mål i tid (trots en inledande fördröjning till följd av den initiala semesterperioden som sammanföll med projektstarten i juni/juli 2021).
Upplägg och genomförande
Projektet har genomförts i nära samarbete mellan projektparterna (koordinator + behovsägare) för att maximera sannolikheten att slutresultatet skulle lösa identifierat samhällsproblem och vara kommersiellt gångbar i slutet av projektet. Processen har varit iterativ. Avgörande för projektets framgång var att i ett tidigt skede visa upp preliminära skisser/versioner av modulen för behovsägaren (flera personer i olika roller) i workshops och lyssna in feedback på tilltänkta lösningen. Feedbacken medförde att utvecklingsresurser kunde prioriteras effektivt.