Modellering av induktionsuppvärmning vid additiv tillverkning för noggrann prediktion och kontroll av deformationer (MANTIS)
Diarienummer | |
Koordinator | GKN Aerospace Sweden AB |
Bidrag från Vinnova | 4 000 000 kronor |
Projektets löptid | maj 2025 - april 2028 |
Status | Pågående |
Utlysning | NFFP8 - Stärkt svensk flygteknisk forskning och innovation |
Ansökningsomgång | Stärkt svensk flygteknisk forskning och innovation - NFFP8: Utlysning 3 |
Syfte och mål
Projektet ökar förmåga och träffsäkerhet vid design och optimering av DED-LB/w-processen där en större variation av komponenter på sikt potentiell kan tillverkas. Genom metoder för modellering och simulering samt AI utforskas en ny in-situ, induktiv förvärmningsmetod kombinerad med AM. Målsättningen är att avsevärt minska de deformationer som uppstår under tillverkningen. Validerande in-situ och post AM experiment ingår där avancerade mätmetoder för temperatur, töjning och deformation planeras.
Förväntade effekter och resultat
Simuleringsmetod och strategi för experimentell validering utvecklas, vilka ska resultera i ökad prediktiv förmåga och sätt att reducera formavvikelser som uppstår vid AM i titan. Detta sker genom processkontroll vid induktiv förvärmning under tillverkningsprocessen. Potentialen demonstreras genom den experimentuppställning för kombinerad AM och induktiv förvärmning som utvecklas, vilket bidrar till ökad samverkan och kompetens hos aktörerna samt till GKN:s förmåga och konkurrenskraft inom området.
Planerat upplägg och genomförande
Projektets strategi bygger på att specifika industriella utvecklingsbehov initieras med stöd av forskning. Komponentgeometrier, specifika krav och förutsättningar identifieras. FE-analys på olika komplexitetsnivå tillämpas, vilket skapar förutsättningar för industriell implementering. Utvärdering av AI-verktyg och experimentella aktiviteter ingår för att generera validerande data, demonstrera potential samt utforska utmaningar och risker. Internationell forskningssamverkan initieras.