Minskad fossil energianvändning vid godstransporter genom bruk av energieffektiva transportslag såsom järnväg
Diarienummer | |
Koordinator | TFK-Transportforsk AB |
Bidrag från Vinnova | 960 000 kronor |
Projektets löptid | november 2019 - oktober 2021 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Innovationer för ett hållbart samhälle |
Ansökningsomgång | Innovationer för en klimatneutral framtid |
Viktiga resultat som projektet gav
Ett syfte var att föreslå åtgärder för att öka godstransporterna på järnväg. En avsikt var att kartlägga orsaker till att transporter som tidigare skett på järnväg flyttats till trafikslag med sämre hållbarhet, såsom vägtransporter, och hur en nedskalning av kapillär infrastruktur påverkat detta. Målet var att att visa på potentialer för ett ökat utnyttjande av järnvägssystemet. I en fallstudie avseende stålskrot visades hur järnvägen tappat marknadsandelar till följd av nedskalad kapillär infrastruktur men att möjlighet finns att med angivna insatser återta marknadsandelar.
Långsiktiga effekter som förväntas
En förväntad effekt är att utvecklingsinsatser initieras med mål att öka andelen järnvägstransporter inom de kartlagda områdena som bland annat avser transporter av stålskrot och sågverksprodukter. Utvecklingsinsatserna avser bland annat system för skrottransporter på järnväg. Insatser initieras vidare i avsikt att skapa logistik- och tekniksystem som stärker järnvägssystemets roll som en framtida transportör och logistikaktör för sågverksprodukter såsom trävaror och sågverksflis. Ett förväntat utfall är att en ökad mängd gods i framtiden transporteras på järnväg.
Upplägg och genomförande
Projektet har haft en explorativ ansats och inleddes med insamling av bakgrundsfakta, bland annat kvalitativt genom intervjuer. En kvantitativ studie innefattade kartläggningar och analyser av vissa godsflöden. Utvecklingsvägar, samt system- och tekniklösningar, ansattses för vissa tillämpningar varefter de olika uppläggen utvärderades. Projektet har bland annat omfattat litteraturstudier, en inventering, av järnvägsbaserade transportsystem inom ett urval branscher samt ansatser om potentiella och realiserbara framtida järnvägsbaserade godstransportsystem.