Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

MicroTOX

Diarienummer
Koordinator Chalmers Tekniska Högskola AB - Chalmers Tekniska Högskola Inst f Mekanik & Maritima Vetenskap
Bidrag från Vinnova 2 393 270 kronor
Projektets löptid maj 2025 - april 2027
Status Pågående
Utlysning Strategiska innovationsprogrammet Drive Sweden
Ansökningsomgång Strategiska innovationsprogrammet Drive Sweden: Innovationer för ett hållbart, digitaliserat och automatiserat transportsystem för människor och gods

Syfte och mål

MicroTOX kommer att undersöka hur olika sensortekniker kan bidra till att identifiera berusad körning i realtid. Genom att samla in data från berusade förare från ett rörelseanalyssystem, kommer detta projekt att tillhandahålla en referens för olika sensortekniker (t.ex. ögonspårning, tröghetsmätning, kameror) för att identifiera berusade förare. Algoritmerna som kan klassificera påverkad e-cyckling och elsparkcykling från olika sensortekniker kommer att vara huvudresultatet från detta projekt.

Förväntade effekter och resultat

Detta projekt kommer att utveckla och verifiera två prototypsystem för att upptäcka påverkad körning i verklig trafik, ett infrastruktur­baserat och ett fordons­baserat. Dessa prototypsystem är ett första steg mot en global implementering av intelligenta fordon och infrastrukturer som kan förhindra att berusad körning sker och därigenom rädda många skador och liv.

Planerat upplägg och genomförande

Kärnan i detta projekt är en omfattande datainsamling från påverkade förare (elsparkcyklar och cyklar). Datan kommer att användas av projektpartnerna för att utveckla algoritmer för att upptäcka påverkan – d.v.s. mjukvara som i realtid kan köras på fordon (t.ex. hyrda elsparkcyklar, elcyklar) och i infrastrukturen för att göra intelligenta system medvetna om påverkad körning. Dessa algoritmer kommer att implementeras på hyrfordon (Voi) och intelligent infrastruktur (Viscando) för verifiering.

Externa länkar

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 12 maj 2025

Diarienummer 2025-00431