MicroTOX
Diarienummer | |
Koordinator | Chalmers Tekniska Högskola AB - Chalmers Tekniska Högskola Inst f Mekanik & Maritima Vetenskap |
Bidrag från Vinnova | 2 393 270 kronor |
Projektets löptid | maj 2025 - april 2027 |
Status | Pågående |
Utlysning | Strategiska innovationsprogrammet Drive Sweden |
Ansökningsomgång | Strategiska innovationsprogrammet Drive Sweden: Innovationer för ett hållbart, digitaliserat och automatiserat transportsystem för människor och gods |
Syfte och mål
MicroTOX kommer att undersöka hur olika sensortekniker kan bidra till att identifiera berusad körning i realtid. Genom att samla in data från berusade förare från ett rörelseanalyssystem, kommer detta projekt att tillhandahålla en referens för olika sensortekniker (t.ex. ögonspårning, tröghetsmätning, kameror) för att identifiera berusade förare. Algoritmerna som kan klassificera påverkad e-cyckling och elsparkcykling från olika sensortekniker kommer att vara huvudresultatet från detta projekt.
Förväntade effekter och resultat
Detta projekt kommer att utveckla och verifiera två prototypsystem för att upptäcka påverkad körning i verklig trafik, ett infrastrukturbaserat och ett fordonsbaserat. Dessa prototypsystem är ett första steg mot en global implementering av intelligenta fordon och infrastrukturer som kan förhindra att berusad körning sker och därigenom rädda många skador och liv.
Planerat upplägg och genomförande
Kärnan i detta projekt är en omfattande datainsamling från påverkade förare (elsparkcyklar och cyklar). Datan kommer att användas av projektpartnerna för att utveckla algoritmer för att upptäcka påverkan – d.v.s. mjukvara som i realtid kan köras på fordon (t.ex. hyrda elsparkcyklar, elcyklar) och i infrastrukturen för att göra intelligenta system medvetna om påverkad körning. Dessa algoritmer kommer att implementeras på hyrfordon (Voi) och intelligent infrastruktur (Viscando) för verifiering.