Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Mekaniserad efterbehandling av svetsade strukturer för fordons- och transportapplikationer (MIDWEST)

Diarienummer
Koordinator SWERIM AB
Bidrag från Vinnova 3 893 372 kronor
Projektets löptid november 2020 - december 2023
Status Avslutat
Utlysning Hållbar produktion - FFI
Ansökningsomgång Hållbar produktion - FFI - juni 2020
Slutrapport 2020-02984engelska.pdf(pdf, 5074 kB) (In English)

Viktiga resultat som projektet gav

Ett övergripande mål för MIDWEST var att visa att det går att robotisera svetsförbättringsmetoder och att resultaten blir lika bra som vid manuell behandling. Projektet har visat detta och att för HFMI och TIG kan man nå ännu bättre resultat med robotisering. Delmålet att åstadkomma en adaptiv robotbana som kan följa svetsens fattningskant har nåtts. Även delmålen att robotisera metoderna HFMI och TIG med denna adaptiva teknik. Men delmålet att robotisera slipning har endast nått proof-of-concept, då sliputrustningen var för vek för att fungera bra i robotapplikation.

Långsiktiga effekter som förväntas

MIDWEST har utvecklat mekaniseringslösningar för viktiga svetsförbättringsmetoder. Detta ger ökat utmattningsliv, förbättrad kapacitet och kvalitet, minskad skrotning och mer hållbar och effektiv tillverkning. Dessa lösningar blir viktiga för hjullastare, lastkranar, gaffeltruckar och utmattningsbelastade komponenter. Resultaten är intressanta även i andra tillverkningsindustrier. För två av tre studerade metoder har bra resultat nåtts: robotiserad HFMI- och TIG-behandling har gett utmärkta resultat. Tekniken för en adaptiv robotbana ska kommersialiseras 2024.

Upplägg och genomförande

Arbetet har utförts i 6 arbetspaket 2020-2023 i nära samverkan mellan deltagarna. Projektets budget var 7,8Mkr varav hälften från Vinnova. Teknikutvecklingen med den adaptiva robotbanan tog längre tid och mer resurser än planerat att utveckla till ett fungerande system. Systemet skulle klara alla typer av svets- och komponentgeometrier och med fler geometrier upptäcktes fler problem. Den informella samverkan mellan parterna och att kunna utveckla robotiken i två olika testceller har varit väldigt lyckosamt. Sannolikt en förutsättning för framgång och att så mycket hanns med.

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 26 mars 2024

Diarienummer 2020-02984