Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Ljudinteraktion i intelligenta bilar

Diarienummer
Koordinator Volvo Personvagnar AB
Bidrag från Vinnova 6 957 333 kronor
Projektets löptid oktober 2018 - december 2020
Status Avslutat
Utlysning Elektronik, mjukvara och kommunikation - FFI
Slutrapport 2018-02730eng.pdf(pdf, 1886 kB) (In English)

Syfte och mål

Projektet syftar till att utvärdera hur ljud kan användas för att främja ökat förtroende, komfort, acceptans samt en säker och njutbar användarupplevelse vid oövervakad autonom körning, applicerat på följande områden. - Ljudinteraktion för minskad upplevd åksjuka - Ljudinteraktion för ökat förtroende och acceptans - Ljudinteraktion för ökad användbarhet, förståelse och inlärning - Estetiskt tilltalande ljuddesign Projektets huvudhypotes är att en kontinuerlig ljudinteraktion är mer effektiv jämfört med konventionell diskret ljuddesign inom alla nämnda områden.

Resultat och förväntade effekter

Projektets främsta resultat är att projektets ljudinteraktionslösning kan minska upplevd åksjuka samt öka förtroendet för autonoma bilar. Detta har potential att integreras i kommande produktutveckling som en både effektiv, acceptabel och önskvärd användarfunktion. Projektet har resulterat i 5 vetenskapliga publiceringar, en funktionell, fysisk demonstratorbil, design metoder med relaterat design ramverk samt ett etablerat samarbete mellan forsknings-, dataspels- och fordonsindustrin. Resultatet är presenterat vid publikt seminarium samt i en projektvideo.

Upplägg och genomförande

Utvärdering 0 testade generella metoder och ramverksidéer med hjälp av förinspelad video tillsammans med utvalda ljuddesignkoncept. Utärdering 1 testade huruvida ljudinteraktion ökade känslan av förtroende för det autonoma systemet med bibehållen acceptans och preferens jämfört med ingen ljudinteraktion. Testet genomfördes i VR miljö. Utvärdering 2 testade hurvida proaktiv ljudinteraktion som informerar användaren om kommande manövrar kunde minska upplevd åksjuka. Testet genomfördes i bil på testbana. Utärdering 3 var ett iterativt test, baserat på utvärdering 1.

Externa länkar

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 7 april 2021

Diarienummer 2018-02730

Statistik för sidan