Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Läxhjälpens digitaliseringsprojekt

Diarienummer
Koordinator Insamlingsstiftelsen Läxhjälpen
Bidrag från Vinnova 1 822 000 kronor
Projektets löptid februari 2020 - augusti 2021
Status Avslutat
Utlysning Social innovation - temasatsning

Viktiga resultat som projektet gav

“Läxhjälpens digitaliseringsprojekt”, ett samarbete mellan Stiftelsen Läxhjälpen, Mora kommun och Vinnova, grundades i problematiken att elever i glesbygdskommuner sällan nås av civilsamhällsmässiga insatser då dessa ofta riktar sig till storstadsområden och att dessa elever i många fall saknar stöd för att klara grundskolan och komma in på gymnasiet. Projektet startades därför med fokus på FNs hållbarhetsmål 10, minskad ojämlikhet, samt hållbarhetsmål 4, en god utbildning för alla. Detta gjordes genom att Stiftelsen Läxhjälpens Läxhjälpsprogram digitaliserades.

Långsiktiga effekter som förväntas

Projektet startade med 30 elever i Mora kommun och under hösten 2021 erbjuder Läxhjälpen digital läxhjälp till 165 elever i hela landet. Projektet har utvecklat ett digitalt verktyg som spridits till tio glesbygdskommuner som uppvisar skolresultat långt under rikssnittet. Under läsåret 20/21 gick 71% av Läxhjälpens digitala elever vidare till gymnasiet. Under projekttiden har Läxhjälpen även identifierat ett antal nyckelfaktorer för framgångsrik samverkan med offentlig sektor, såsom tidig förankring, kontaktpersoner och vikten av att det finns flera beröringspunkter.

Upplägg och genomförande

Projektets första fas innebar en kartläggning av behov av digital läxhjälp samt erfarenhetsinsamling för att sedan i samråd med ett antal IT-företag tillsammans ta fram en digital plattform. Därefter implementerades den digitala läxhjälpen i Mora kommun under hösten 2020. Under projektets sista fas, våren 2021, startades den digitala läxhjälpen upp i fyra nya kommuner och till hösten 2021 finns digital läxhjälp i totalt tio kommuner.

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 25 september 2021

Diarienummer 2019-05101