Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Lastbilsarkitektur för funktionalitet i molnet (TrAF-Cloud)

Diarienummer
Koordinator RISE Research Institutes of Sweden AB - RISE AB, Göteborg
Bidrag från Vinnova 15 690 785 kronor
Projektets löptid april 2019 - september 2022
Status Avslutat
Utlysning Elektronik, mjukvara och kommunikation - FFI
Slutrapport 2018-05010eng.pdf(pdf, 738 kB) (In English)

Syfte och mål

Projektets huvudmål var att undersöka tekniska och affärsrelaterade förutsättningar för en tät integration mellan fordons- och molnarkitektur för att skapa en sammanhållen plattform. Syftet var, förutom en mer kapabel modern fordonsplattform, även att etablera ett ekosystem kring fordonet som plattform där fordonstillverkaren såväl som tredjepartsutvecklare kan utveckla transporttjänster med fordonsintegration. Med TrAF-Cloud-arkitekturen skall sådana tjänster kunna rullas ut med korta ledtider.

Resultat och förväntade effekter

Projektets huvudresultat innefattar rapportering av strategier för etablering av ekosystem av utvecklare kring en uppkopplad fordonsplatform. Resultaten innefattar även dokumentation av en referensarkitektur för en sådan platform samt demonstratorer av nyckeltecknologier i referensarkitekturen. Utöver detta har ett flertal nystratade branchinitiativ identifierats och beskrivits. Det förväntas att projektets resultat kan hjälpa fordonstillverkaren i att ta nästa steg mot en uppkopplad fordonsplatform.

Upplägg och genomförande

För de affärsmässig aspekterna var ansatsen att utgå från andra sektorer (såsom mobiltelefonmarknaden) och genom woprkshops analysera tillämpbara strategier för fordonssektorn. För de tekniska aspekterna var ansatsen att tillämpa existerande molnteknologier och best-practices för att skapa en plaform för sömlös integration med esisterande fordonstekniker. Demonstratorer för nyckeltekniker utvecklades för validering.

Externa länkar

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 11 januari 2023

Diarienummer 2018-05010

Statistik för sidan